torsdag 10 april 2008

Weekly Simplicity Tips - 10 april

Det var länge sedan ja glade upp några tips från Beth Dargis på webben, jag har inte känt att de har varit så relevanta på ett tag men nu kommer några tänkvärda tips igen. Jag håller på att läsa the Simple Living Guide och Janet Luhr skriver mycket om att leva ett medvetet liv. Sådana här små tips får mig faktiskt att börja fundera och inte bara "föras med" av livet. Om man inte börjar reflektera kan man inte förändra saker och ting.

1. Create a regular rhythm of sleep, meal times, work and play.

Jag är verkligen dålig på att komma i säng, det är så lätt att fastna framför datorn. Jag borde vara i säng 21.30 men så tidigt blir det nog högst 2 gånger i veckan. Sen är man helt död på fredagkvällen. Däremot har vi väldigt regelbundna vanor i vår familj inte bara mat på bestämda tider (ett måste när man har småbarn) utan även helgvanor som marmelad på smögåsarna och morgonTV på lördag och söndag. På så sätt känns det verkligen som att helgen har börjat när man sitter i morgonrocken och äter rostat bröd med marmelad till frukost.

2. Clean out one drawer or cabinet.

Jag städade ur två skafferihyllor härom kvällen eftersom jag tar vårstädningen i etapper. Jag blir alltid sugen på att städa efter att ha sett Rent Hus så det passar bra att göra något snabbt som att torka av skåpsluckorna eller liknande i reklampauserna.

3. Simplify your skin routine - get rid of all those products you don’t need and don’t use.

Jag skulle nog behöva använda lite fler produkter. Just nu testar jag Weledas havtornsprodukter som jag vann i en tävling på bloggen Ett bra liv . De luktar gott men inte så starkt vilket är bra om man är lite överkänslig mot parfym.

4. Brainstorm solutions to a glitch in your day that happens too regularly.

Morgonstrul skulle jag gärna slippa. Just nu har Storebror inget bra morgonhumör och mitt tålamod tryter då och då måste jag erkänna. Jag borde även ha snacks i handväskan för promenaden hem från dagis, då kan det också bli lite lågt blodsocker hos både mig och barnen.

5. Look over your insurance plans - do you have enough? Do you have too much? Is there a better company for you?

Vi är nog väldigt väl försäkrade på alla håll och kanter, särskilt eftersom vi har familjemedlemmar som arbetar på försäkringsbolag samt förmånliga försäkringar via arbete och fack.

6. What did you learn this year so far?

Att det inte är helt lätt att växla upp från köpstopp till medveten konsumtion. Att det är jobbigt att helt plötsligt behöva välja, det slipper man på sätt och vis när man inte köper vissa varor alls. Skall jag välja ekologiskt eller närodlat? Plast eller papper?

7. Reflect on what you love about your life right now.

Jag tycker att saker och ting flyter på bra just nu. Överlag är jag tillfreds med livet men jag skall helt klart satsa mer på att komma i säng i tid.



Weekly simplicity tips kommer från Beth Dargis (bethd@encouragingcoach.com), www.encouragingcoach.com Copyright (c) 2008 Beth Dargis, Zeeland, Michigan. All rights reserved.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin