tisdag 6 oktober 2009

Greenwashing eller?

I believe I can  fly

Ready for take-off

Bild: min egen


- Vårt miljöengagemang är stort och det speglar sig självklart också i den mat vi serverar. Till exempel växlar vi alltid mat ombord efter säsong, inga tomater under vinterhalvåret, men väl fina rotsaker

Förra veckan skrev jag om localwashing som den senaste marknadsföringstrenden. Igår dök det upp ett pressmeddelande från Kullaflyg som kombinerar greenwashing OCH localwashing. Greenwashing är ett uttryck som betyder att företag försöker framstå som att man gör miljöinsatser, men gör det enbart av marknadsskäl, utan att egentligen ändra någonting. Kullaflyg säger sig ha en uttalad miljöprofil men erbjuder nu även "Världens mest närproducerade flygplansmat".


Allt vi gör ska ha en stark regional förankring och det finns ingen som representerar skånsk mattradition bättre än Tina Nordström. Hon värnar liksom i om det lokala och med hjälp av Tina och våra lokala leverantörer hoppas vi att
fler passagerare tar tillfället att njuta av god, näringsrik, närproducerad och klimatsmart mat på flyget, säger Christer Paulsson på Kullaflyg.


Det är Tina Nordström som har komponerat menyn och maten lagas av Bittan Gustavsson från Båstad. Maten låter väldigt god, man kan välja mellan rätter som "lättrökt kycklinginnerfilé från Bjärefågel med champinjon- och palsternackskräm", "stark fiskkaka med höstens rotsaker och chili/citronsås" eller "rödbets- och persiljerotsknyten med rostad vitlökssås".

Men min fundering är vad hjälper det om maten är närproducerad när den flygs tvärsöver landet?

Mer
Pontus Schultz blogg om greenwash
Veckans affärer har fler exempel på Greenwash

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin