torsdag 24 september 2009

Lyxfällan är tillbaka






Nu har jag sett tre avsnitt av nygamla Lyxfällan. Charlie & Mattias är tillbaka vilket bara det innebar ett lyft för serien. Nytt (för mig i alla fall) är också att fullmakten ersatts av ett kontrakt där bägge parter skall uppfylla vissa åtaganden. Jag tycker att det är en förbättring eftersom familjerna/personerna måste ta en mer aktiv del. Senaste avsnittet visar dessutom att det inte bara är yngre personer som ställer till det för sig ekonomiskt. Med två år kvar till pensionen är det bra om man åtminstone vet hur man betalar sina räkningar... Det är lätt att raljera över de medverkandes ekonomiska omognad eller prata om förnedringsTV men om programmet kan få några få personer i TV-soffan att vakna upp och ta en närmare titt på sin ekonomi så är det mycket värt.

I oktober skall jag besöka Balansekonomis seminarium. Jag har hört att Charlie skall vara en bra föreläsare så jag tänkte se om jag kunde få lite tips och inspiration!

Mer!
Gamla avsnitt/säsonger av Lyxfällan hittar du här
Så klarade de sig ur lyxfällan
Så har det gått för alla deltagare i Lyxfällan

4 kommentarer:

  1. Jag måste erkänna att jag tittade rätt mycket på lyxfällan tidigare, men sen kom jag på mig själv med att sitta och gotta mig i deltagarnas olycka, så jag slutade. Riktigt bra trailer dock!

    SvaraRadera
  2. Jo, visst är det lite så att man tittar och förfasar sig...samtidigt brukar jag bli lite extra peppad att hålla ordning på min egen ekonomi!

    SvaraRadera
  3. Förr i tiden, kanske fortfarande, var det inte ovanligt med kvinnor, som lät mannen sköta all ekonomi..

    SvaraRadera
  4. Har precis hittat till din blogg via en kompis och tycker att dina värderingar stämmer rätt bra med mina! :)

    Lyxfällan är ett av mina favoritprogram och Charlie är så himla suverän! Som sist när han sa att han inte fattade vitsen med att köpa platt-TV som inte ger någon bättre bild än en tjock-TV men som kostar 24 000 kr istället för 4 000 kr...

    Jag ser nog programmet för att på något sätt känns det bra att ens egen ekonomi är på fötter även om man inte har så mycket kvar varje månad. Sen älskar jag askungen-sagor, där något som är fel rättas till och alla lever lyckliga i alla sina dar... ;)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin