söndag 8 februari 2009

Dagens outfit

Bild: Idhren

SvD skriver idag om att det råder gyllene tider för second hand och ser det som ett "stilsäkert kristecken". Själv vill jag tro att det inte bara är en trend för stunden utan något som kommit för att stanna. I fredags var jag i Helsingborg och föreläste för studenter på institutionen för Service Management. På föreläsningen talade jag inte bara om köpstopp utan om många andra konsumtionskritiska projekt som t. ex Little Brown Dress som jag skrivit om tidigare. Alex Martin, den performance konstnär som iscensatte "Little Brown Dress" och det efterföljande Recyclingprojektet, har konstaterat att det skedde ett paradigmskifte någonstans mellan hennes projekt. Helt plötsligt var det inte lika revolutionärt och udda att vara konsumtionskritisk eller att sy om och återanvända sina befintliga kläder.

På Flickr finns det en grupp, Wardrobe remix med fokus på återanvända och omarbetade outfits. Wardrobe Refashion är en annan inspirerande blogg där man kan avge ett heligt löfte att återvinna och återanvända sina kläder under en valfri tidsperiod. I Sverige fick vi boken Doredo och Baby Cool.

Efter föreläsningen var det en kille som frågade om jag hade köpt nya kläder enbart för dagens Skånebesök. Jag svarade helt ärligt att jag har en favorit "föreläsningsoutfit" som jag känner mig bekväm i. Dessutom har jag alltid nästan samma kläder annars också om man skall tro tidningarna. Se t. ex min röda kappa här och här eller min jeanskavaj (snyggare än det låter) här och här.

I veckan som kommer skriver jag om en bok som revolutionerade livsmedelsindustrin i USA och om Bert Karlssons senaste påhitt.

1 kommentar:

  1. Minns mitt första svenska minne, på 1970-talet, när "svärmor" slängde jättefina kläder rakt ner i sopnedkastet...
    Så fina kläder hade min mor aldrig haft. Är detta Sverige, tänkte jag.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin