måndag 16 mars 2015

Matmåndag: Gammal mat går inte alltid ut





För ett bra tag sedan fyndade jag ett paket naturell yogurt för halva priset. Tanken var egentligen att jag skulle gjort tsatziki eller liknande på det men istället blev paketet stående i kylskåpet. När det gäller mat som har passerat bäst före datum brukar jag alltid förlita mig på luft och smak och när det gäller yogurt kan den ju inte gärna bli mer sur? När jag öppnade förpackningen så luktade och smakade innehållet fortfarande helt ok och jag bestämde mig för att göra egen färskost.


Jag hällde över innehållet i ett kaffefilter och lät det rinna av ett par timmar. Det finns olika recept om man behöver inspiraiton men jag smaksatte helt enkelt med färska örtkryddor och örtsalt! Låt gärna röran stå kallt ett tag så att smakerna mognar.

Vasslan kan man dessutom använda dom degvätska när man bakar bröd. Hembakat bröd med egen färskost, inte dumt alls!

2 kommentarer:

  1. jag köpte 2 liter mjölk för 10 kr med kort datum i fredags, i frysen finns nybakat bröd för över 100 kr - och barnbarnen fick goa plättar ♥ Mannagrynsgröt är också god kvällsmat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våfflor gör jag alltid på fil eller yogurt, kan ätas med salt pålägg (räkor eller sånt man tycker om) eller som efterrätt med fruktsallad.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin