måndag 2 september 2013

Härlig mathelg!

Untitled

I helgen besökte jag Köpenhamn. Jag hade tänkt mig en helg med fokus på mat eftersom Copenhagen cooking pågick jag men hann även med en hel del annat. På lördagen "smakade jag på världen", närmare bestämt blev det delikata munsbitar från Strangas (som Köpenhamnsbaserade foodiebloggaren Linn tipsade om i somras) och rödbetssoppa från "This must be the place", en sk. foodtruck från Malmö.

Framför Thorvaldsens museum var det marknad med italienska delikatesser men jag passade istället på att besöka själva museet då det var gratis entré. Jag hade dessutom turen att komma precis samtidigt som en rundvisning skulle börja så jag lärde mig mycket om både Thorvaldsen själv och hur man tänkte kring restaurering av antika skulpturer på 1800-talet. Jag kan rekommendera ett besök på museet, inte minst för att kolla in de fantastiska takmålningarna. På onsdagar är det gratis entré!

Untitled

På väg genom Carlsbergområdet tog jag en sväng genom Boxland bazaar, en marknad med både loppisstånd och små designbodar. Jag köpte inget men hamnade mitt i  in en stor yxolofonkonsert. Shoppade gjorde jag istället på en av Valbys alla genbrugsbutikker (välgörenhetsaffärer). 6 barnplagg för en dansk femtiolapp och ett "Kasta gris" spel som bonusgåva fick räcka eftersom jag hade en bit att cykla.

Hoppas att ni också hade en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin