onsdag 25 september 2013

Bokonsdag: Economista


Egentligen hade jag tänkt att recensera en helt annan bok men så lyckades jag sno åt mig den nyutkomna boken Economista när jag var förbi biblioteket på lunchrasten så recensionen av Good enough kommer vid ett senare tillfälle.
Precis som en fashionista bygger sin garderob, bygger en Economista sin ekonomi och sitt liv.
Economista är en själv-hjäpsboken om ekonomi som vänder sig till tjejer. Boken innehåller en salig blandning av spartips, shoppingråd och karriärcoaching. Det finns även en hel del inslag av attraktionslära á la "the secret" där man ska tänka sig rik, tänka att man förtjänar pengar men också konkreta tips om att se över sina försäkringar och vikten av att känna till sina rättigheterna som konsument.
Jag antar att Isabella och Pingis ska fungera lite som världsvana storasystrar/mentorer som delar med sig av sina erfarenheter. Eftersom ambitionen verkar vara att tala med kvinnor på "kvinnors vis" är boken är full med uttryck som Economista, BFF, Saveaholic och "Gordon Gekko Goddess".
Ett annat begrepp som lanseras i boken är "Pippipengar", en sorts "Wibble buffert", kanske inte en årslön men en eller några månadslöner, som ska fungera som "fuck off pengar" eller "räddaren i nöden". Pippipengar låter bra men jag är inte säker på att Pippi är någon lysande privatekonomisk förebild  - även om hon är givmild och gör vad som faller henne in.

Boken inleder med att diskutera pengapsykologi. Det handlar om attraktionslära och författarna uppmanar läsaren att fundera över sitt förhållande till pengar. De flesta frågeställningarna verkar vara snodda direkt från Suze Ormans bok  the 9 steps to financial freedom som jag bloggat om tidigare. Och det finns ingen källhänvisning...
Sen kommer boken in på  konkreta verktyg som budget - läsarens "nya bff" (BFF = Best  Friends Forever) och hur man gör rätt prioriteringar i vardagen för att få sin ekonomi att växa. Sen hoppar boken från ämnen som att finansiera en bostad till hur man får ihop den perfekta garderoben (som går att sälja med ett bra andrahandsvärde)  och vilken typ av sparkonton man ska välja.
En återkommande röd tråd i boken är fördelen med entreprenörskap - hur det ger både pengar och frihet i tillvaron.
Sista kapitlet handlar om hur man tar sig ur en ekonomisk knipa och råden kan liknas vid en rivstartskur för att få ordning på ekonomin. Kapitlet innehåller bland annat en 10- dagars veckomeny för bara 300 kr.

Innan jag går in mer på de bra respektive mindre bra delarna av boken så måste jag erkänna att jag hade väldigt låga förväntningar på boken. Dessutom gillade jag inte alls den första delen av boken men det tog sig ungefär halvvägs in och jag måste ändå ge den ett hyfsat betyg.
Jag tycker att det är kul att en tjej som Isabella som är förebild för så många unga tjejer väljer att skriva om privatekonomi, ett ämne som anses vara ganska trist. Men som de påpekas på flera ställen så är ju pengar neutrala, det handlar om vad man kan åstakomma med sina pengar. Följaktligen gillar jag hur författarna gör budget till ett positivt begrepp.

Bra med boken är mentorsperspektivet - att författarna delar med sig av både goda och dåliga erfarenheter vad gäller privatekonomi och företagande. Ett bra kapitel, även om rubriken är fånig, är Gordon Gekko Goddess där författarna på ett bra och lättfattligt sätt beskriver hur aktier och fonder fungerar och hur man ska tänka om man vill börja investera. "Investera bara i sådant som du förstår" - vilket är en ganska bra grundregel.
I kapitlet om försäkringar har författarna intressant nog helt olika åsikter om hur man ska gå till väga. Isabella förespråkar inte bara heltäckande egendomsförsäkringar utan även privata sjuk- och tandvårdsvårdsförsäkringar medan Pingis tycker att det är onödigt att vara allt för försäkrad och att man klarar sig långt på att inte stressa eftersom de flesta olyckor och missöden i vardagen sker just för att man är stressad och glömmer sin plånbok på bardisken eller inte ser sig för i skidbacken för att man tänker på annat.

En sak som var irriterande mindre bra med boken var alla engelska uttryck. Jag ska inte kasta sten i glashus, jag slänger också in en hel del engelska ord i dagligt tal men det irriterar mig ändå när andra gör det - framför allt i skrift. Det kanske bara är jag som är gammal? :-)
Sen är jag generellt skeptisk till attraktionslära. Tankens kraft i alla ära men man ska nog ta till sig kapitlet om att budgetera också ifall man vill bli rik.

"Mitt bästa köp är mina accessoarer, skor och väskor från Chanel, Hermes, Valextra och Lara Bohinc som håller säsong efter säsong"
Det går heller inte att komma ifrån att boken är skriven av två förhållandevis priviligerade personer. Det skrivs en hel del om att dra in på take-away kaffe så att man kan komma iväg på den där resan till New York eller Alperna eller att "investera i" kläder med ett bra andrahandsvärde. Som när Pingis diskuterar sin garderob  i citatet ovan... Jag läser just nu boken "the millionaire next door" och där skulle de flesta miljonärer som porträtteras aldrig drömma om att köpa så dyra kläder och skor... Det ger en intressant kontrast och det får ni läsa mer om in en annan recension

Sammanfattningsvis vill jag ändå ge författarna en eloge för sina ambitioner att försöka ta ett samlat grepp kring vitt skilda aspekter av privatekonomi och dessutom göra det lättfattligt, lockande och underhållande. Jag tänka mig att det här är en utmärkt bok att ge bort till tjejer i student- eller "flytta hemifrån" present.

Mer
Economista gör även podsändningar som bl.a Bloggkommentatorerna har skrivit om.
Sen finns det en klubb "Club Economista" där du för 129 kr i månaden kan få "svar på alla dina frågor om pengar, ekonomi och vardagsjuridik." Kul med en klubb men jag är generellt skeptiskt till att spendera pengar för att spara pengar (ett sällsynt undantag var när jag faktiskt betalade för budgetprogrammet YNAB) Bra och gratis information finns att få från Konsumentverket, kommunens konsumentrådgivare, Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå m. fl. Bra ställen att följa andras funderingar om ekonomi är forum som Allt för föräldrar och Familjeliv, men jag vill även tipsa om att Flashback har många intressanta trådar om privatekonomi. Det är ju oftast lättare att prata privatekonomi när man är anonym. Sen har vi alla ekonomibloggar.

"Ta hand om dina pengar - Bli en Powerful Economista. Gilla våran sidan för att få ett roligare och rikare liv!!
Economista finns givetvis på Facebook

Om författarna
Isabella Löwengrip alias Blondinbella kräver väl inte någon närmare presentation. Hon har förekommit  i den här bloggen tidigare, främst i samband med diskussionen kring "köpta bloggar" men också i samband med att hon varit en när det gäller modebloggar och köphets. Därför är det extra intressant att just hon skriver en bok om att hålla budget och stå emot shoppingimpulser.
Pingis Hadenius är civilekonom och journalist med ett förflutet i finansbranschen, samt som chefredaktör för flera tidningar.

3 kommentarer:

  1. Låter inte som en vidare bra bok så, men för en tonåring som ändå följer hennes blogg slaviskt kanske det är lite av en ögonöppnare? Kanske en kul första bok om ekonomi...
    Fast 129 kr i månaden, det var lite väl saftigt!

    SvaraRadera
  2. Jo men jag måste ändå säga att boken var hyfsad - om än spretig. Jag gillar att de tar sig an ämnet privatekonomi även om jag har lite synpunkter på hur de har valt att paketera innehållet så att säga.

    SvaraRadera
  3. Bra och utförlig bokrecension! Det känns dock utifrån din recension av boken i kombination med de pod-sändningar de släppt och kommer att släppa, som att jag inte behöver läsa boken, eller? :-)

    Även pod-sändningarna håller ju en relativt "låg" nivå för oss som jobbat ett par år och har koll på sin privatekonomi. Kanske är vi inte heller den primära målgruppen :-) Isabella och Pingis är i alla fall underhållande i sin pod och ska ha en eloge för sin positivism kring budget, sparande och privatekonomi som annars lätt uppfattas som ett tråkigt ämne.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin