Samtliga bilder: Gauravonomics
2009 föreläste jag på Campus Helsingborg. Jag pratade inte bara om mitt eget köpstoppsprojekt utan tog även upp liknande projekt, som No Impact man och Little brown dress. Jag gillar att föreläsa för studenter eftersom de ofta är bra på att ställa frågor och den här gången fick jag en intressant fråga om jag hade stött på några indiska bloggar om köpstopp.Tyvärr hade jag inte gjort det men frågan har stannat kvar hos mig sedan dess och min glädje blev därför stor när jag hittade artiklar om Gaurav Mishra, The Marketer Who Went Off Consumption. Gaurav Mishra är expert på sociala medier bloggar om "Inspiration for Creatives and Changemakers" på gauravonomics.com.
Samtliga bilder: Gauravonomics
Han ville dra ner på onödig konsumtion för att försöka få ihop sin två olika jag, marknadsföraren som älskade trender och varumärken och konsumenten som var trött på att vara en vandrande måltavla för all reklam...
"I was the typical corporate fast-tracker in Mumbai until I realized last year that I was split into two halves. As an individual, I was tired of being targeted by commercial messages from the brands-media-retail triumvirate. As a marketer, I loved the art and science of marketing, adored brands, and was hardwired into the idea of capitalist free markets driven by consumerism.
So, when I observed people wanting to spend less, swap instead of spend, go local, go organic, stop buying things, or generally say no to brands, one part of me (me-as-a-consumer) knew exactly what they are talking about, but the other part of me (me-as-a-marketer) wondered what will happen to our economies when more people go “off consumption” because they are tired of consuming, tired of things." psfk.
Under sitt köpstoppsår tog han tjänstledigt fårn sitt jobb på Tata, gav bort de flesta av sina ägodelar och flyttade till USA för att undervisa i och forska om sociala medier på Georgtown University. Efter det året återvände han till Indien och startade 20:20 Web Tech, ett företag som bland annat arbetade med att mäta sociala medier.
Jag kan inte hitta om det faktiskt blev en bok om hans årslånga projekt men han verkar fortfarande arbeta med marknadsföring, numera i Shanghai.
Mer
Kolla in en video om projektet här
How to market to the anti-consumer (Gaurav Mishra)
Mm, intressant att tanken slår en, vad ska hända med ekonomin om vi ala slutar shoppa. Som om ekonomin vore en person som vi behöver ta hänsyn till... Jösses, den får väl rasa då och så bygger vi upp något annat. Det har vi ju gjort förr :-).
SvaraRaderaJenny: Jag tror att vi kan bygga upp en lokal ekonomi och på så sätt kortsluta den globala, dvs shoppa lokalt så pengarna stannar kvar där.
SvaraRadera