"Vår reslust, vår vandringsdrift, vår nyfikenhet. Vår annanstanslängtan"Idag bloggar jag om boken Annanstanslängta, noteringar från ett krympande klot. Jag stötte på när jag var på biblioteket och letade på hyllan för reseskildringar och jag fastnade direkt för titeln som perfekt beskriver känslan av att diffust längta bort. Och det är inte bara jag som drivs av en rastlös längtan bort, det verkar vara en del av den mänskliga naturen.
Boken bygger på olika texter som tidigare publicerats i dagspress eller tidskrifter och diskuterar olika aspekter av vårt resande.
Varför reser vi? Avkoppling, shopping, sightseeing eller för att det ger status. Resandets innehåll och förutsättningar har förändrats snabbt, inte minst genom möjligheten till flygresor och goda kommunikationer som möjliggör massturism. Man kan dessutom utforska resmålet till fullo utan att ens behöva sätta sin fot där genom Lonely planets guideböcker, Google Earth och olika typer av webbsidor. Tidigare reste man ofta för att bilda sig. Dessa europeiska rundresor har ersatts av medelklassungdomens backpackingresor, framför allt i tredje världen.
Vi söker det genuina och autentiska - bortom turismens allfartsvägar.
Hur skildrar vi det då avlägsna och främmande - eller bara kulturellt annorlunda?
Vad är en europeisk identitet? Och hur är det att vi kan tillskriva naturfolk olika egenskaper som vi knappast skulle använda på våra mer närbelägna grannländer. Författaren skriver t. ex om Tropikerna och dess exotism i olika avseenden. Flera av kapitlen handlar om Söderhavet. Avsnittet om Marlon Brando och hans anknytning till Tahiti var intressant att läsa. The Brando, det ekologiska lyxhotellet som planerades på "hans" atoll verkar ha blivit verklighet. Enligt Wikipedia var 8 av Brandos 16 barn inblandade i affären.
Vad är följderna av vårt resande?
Samtidigt har det långväga resandet blivit massturism med oöverskådliga konsekvenser.
"Resandet har exploderat, med allt lägre flygpriser kan miljoner människor bejaka sin annanstanslängtan och lust till variation. Men det kostar. Till exempel lämnar var och en av passagerarna på en långflygning hundratals kilo koldioxid efter sig i atmosfären, även de som kallar sig eko-turister. Lusten att se sig om är stark, vi har lätt för att blunda inför de konsekvenser vårt resande medför".
Själv tyckte jag att kapitlet där författaren beskriver det påhittade resmålet Isola Lethe är extremt underhållande. Reportaget skrevs ursprungligen som ett aprilskämt i Dagens Nyheter men alla klyschiga beskrivningar om charm till låga priser och med oexploaterade stränder gjorde att tidningens växel blev nedringd och att folk köade utanför Kroatiska turistbyrån i jakt på någon som kunde ordna resor (eftersom Primo Aprile Tours inte svarade...)
Boken kom ut 2012. Mitt exemplar hittade jag på Göteborgs stadsbibliotek men den verkar fortfarande finnas att köpa på t. ex Adlibris och Bokbörsen.
Om författaren
Anders Mathlein har skrivit flera böcker och många artiklar. Som journalist har han ägnat sig mycket åt reportage från företrädesvis Oceanien, med åtskilliga resor till Australien, Nya Zeeland och Söderhavet. Han var chefredaktör för tidningen Res under närmare tio år. Han är även upphovsman till serien Besserwisser, som 2009 utkom i samlad form på Kartago.
Fotografierna i boken är av Susanne Kronholm.
Oh ja. Den värsta annanstans-längtan jag fått var nog i det extremt överbefolkade Indien, men jag har även fått det i Sverige, främst i storstäderna. Även vintern skapar den.
SvaraRaderaJag har rest mycket och mitt tips för de som reser är att stanna längre och resa långsammare, men även resa lokalt i Sverige.
Cykeln är en helt fantastisk uppfinning. På en cykel kan man faktiskt lasta en hel del om man gör det intelligent. Det finns också cykelvagnar som gör att man kan lasta ännu mer, men att istället skala bort onödiga saker och resa lätt är oftast den allra bästa lösningen.
Hjälm, kläder och regnponcho i lysande färger gör att man syns bra i trafiken dessutom.
Det blir dessutom väldigt billigt med cykel och ni får tillfället att uppleva mer ställen och färre transportburar som susar förbi all människor och allt det vackra allt för fort.
Jag är ingenjör med IQ 129 och har tittat lite djupare på saken om koldioxiden och de modeller som användes för att varna för klimathotet har inte visat sig vara korrekta. Koldioxiden löst i vatten är kolsyra och är visserligen lätt sur, men en ganska ogiftig gas/syra som inte verkar bidra till något verkligt klimathot alls.
Problemet är snarare att de flesta transportmedel använder fossil energi som sprider NOx och SOx som är betydligt giftigare för oss alla och som skapar försurning av sjöar och hav. Även Kärnkraft är fossil energi som inte är ekologiskt hållbar.
Flygplanen skapar en kondensstrimma som ökar solens reflektion, samt utgör ett slags isolerande lager på natten. I USA efter WTC911, då tre hus togs ned, stängdes flygtrafiken av i hela USA. Man kunde då se att temperaturerna mellan dag och natt fick högre variation utan dessa kondensstrimmor. Värmen blev högre på dagen utan kondensstrimmor och nätterna blev kallare utan dem.