tisdag 29 maj 2018

Cykeltisdag: Passion cyklar & cykling, ett boktips



I väntan på att min ork och kondition ska komma tillbaka har jag fått nöja mig med lite mer stillsamma turer runt kvarteret istället för mina tidigare långturer. När jag hittade den här boken på biblioteket kunde jag inte låta bli att "plåga mig lite".

Det här är en till formatet liten men ändå innehållsrik bok som handlar om cyklar och cykling. Författaren skriver om olika typer av cyklar och dess olika komponenter på ett enkelt och lättfattligt sätt så att både nybörjare men även mer cykelintresserade kan ha utbyte av att läsa boken. 
Han går vidare till att beskriva det ”häpnadsväckande” stora utbudet av tillbehör och utrustning för cyklar, allt ifrån cykelväskor, cykelkorgar, signalhorn och pakethållare till barnstolar, cykeldatorer, lås, styrhandtag och cykelpumpar. Sedan finns det ju massor av tjusiga kläder man kan ha i form av vadderade cykelbyxor, speciella cykelunderkläder, aerodynamiska hjälmar och specialskor för olika typer av cykling. Oftast har cykelskor en styvare sula än andra typer av skor vilket skapar ökad stadighet för fötterna och underlättar trampandet. 

Har man blivit riktigt cykelbiten hittar man tips på cykelmuséer och cykelfilmfestivaler i slutet på boken.


Om författaren
För den svenska översättningen anges endast David Perry som författare. Den engelska originalupplagan (Obsessions: Bicycles) är dock skriven tillsammans med John MacLeary, cykelkorrespondent på The Telegraph. Perry har tidigare skrivit boken "Bike Cult: The Ultimate Guide to Human-Powered Vehicles"


Boken finns hos Adlibris etc men också på biblioteket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin