Idag började årets upplaga av Fairtrade Challenge, en kampanj som anordnas av Fairtrade Sverige med
syftet att sprida information om och öka konsumtionen av
Fairtrade-märkta produkter. Ju fler som fikar Fairtrade-märkta produkter, desto större skillnad gör
man för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.
Konceptet är lika enkelt som tidigare år. Så här deltar du:
1. Arrangera en egen fikapaus och anmäl den på fairtradechallenge.se
2. Bjud in deltagare, sprid information och utmana andra att fika.
3. Använd det tryckta eller digitala materialet och arrangera fikan.
4. Delta i fikabildstävlingen genom att dela bilder från fikapausen under #fairtradechallenge i sociala medier.
Kaffe, te, bananer eller chokladbit – det finns många sätt att fika Rättvisemärkt. I år så tipsas det om olika recept, Mattias kladdkakecupcakes med jordnötsfrosting verkar väldigt smaskiga!
Fikapauserna kan äga rum på arbetsplatsen, hemma vid frukostbordet, ute
på stan eller tillsammans med bokcirkelgänget. Den som inte vill ordna eget kan gå till t. ex Scandic och fika Rättvisemärkt. Många fackförbund ordnar också fikor.
måndag 7 maj 2018
Hela världen fikar, fikar du?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
vår bokcirkel på Hisingen har det så, även veganska kanelbullar ❤️
SvaraRadera...skillnad gör man för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom... men framförallt för Fairtrade Sverige AB, till största delen ägt av LO med Vanja Lundby-Wedin bakom spakarna?
SvaraRaderaNejtack! :(
Att Lo är en av flera delägare är inget man på något sätt försöker dölja. man kan läsa om bakgrunden här https://fairtrade.se/faq/vad-ar-kopplingen-mellan-fairtrade-sverige-och-lo/ Själv ser jag det som en naturlig förlängning av LOs mål - dvs att arbeta för ett bättre arbetsliv.
Radera