torsdag 6 oktober 2016

Med två barn och hyfsad budget i Tanzania - del 3 (Zanzibar)

Så här när det börjar bli kallt och mörkt känns det bra att se tillbaka på vår Tanzaniaresa som barnen och jag genomförde förra året. Det var en resa som vi hade sparat till i flera år och som på alla sätt motsvarade - eller kanske till och med översteg våra förväntningar.

Hotellet i Mtemwe

Del 1 om våra förberedelser hittar du här och i november publicerade jag del två i serien "Med två barn och hyfsad budget i Tanzania". I den här delen fokuserar på våra upplevelser på Zanzibar.

Efter några intensiva dagar med safari i Selous så var det dags att åka vidare mot Zanzibar. Den här gången var jag inte lika nervös när det var dags att lyfta med det lilla propellerplanet och jag kunde jnuta mer av utsikten från planet.
Vi mellanlandade i Dar es Salaam där jag passade på att hämta upp Storebrors fotboll som hade ansetts utgöra en säkerhetsrisk på flyget till Selous. Att vi hade åkt med den Göteborg-Amsterdam-Nairobi utan problem togs det ingen notis om. Om jag ska vara ärlig trodde jag nog inte att vi skulle få tillbaka den och det kostade några dollar (för "förvaringen") men det var det värt!

Efter några timmas väntan i Dar es Salaam där vi fördrev tiden med att titta på lokala såpoperor så kom vi äntligen till  Stonetown. Där skulle vi bo två nätter i innan vi skulle åka vidare till ett strandhotell. Jag hade bokat in oss på ett av stans två hotell med pool, något som barnen (och jag) kom att uppskatta mycket.

Vi låg dock inte bara i poolen utan var ute och såg oss omkring både på kvällen och dagen. Vi hade turen att komma precis vid efter ramadan till det fyra dagar långa firandet Siku Kuu (Eid) På kvällarna gick vi till Forodhani Gardens där vi åt och drack en massa gott, allt från sockerörsjuice med lime till crepes och grillspett.

Vi såg inte speciellt mycket turister. Naturligtvis var det en och annan västerlänning men inte direkt några horder. När jag hade gjort research hade jag annars läst att " Stonetown (och Zanzibar) numera är sååå turistiskt" - har ni varit i Paris eller London på sistone blir min kommentar på det... Eller i Gamla stan på sommaren...

Stonetown kändes också säkert trots att det blir kolsvart på kvällen. Naturligtvis ska man inte dricka sig full och lalla omkring i de mörka gränderna hur som helst - då kan man säket råka illa ut men med lite sunt förnuft är det ingen större fara. En annan sak att tänka på är att Zanzibar är muslimskt, därför var jag var ganska noga med att inte ha bara axlar och knän när jag gick omkring på stan.

Untitled

Ena dagen gjorde vi en guidad tur på förmiddagen. Vi tittade på alla vackra dörrar och fick lära oss mer om slavhandeln, En annan höjdpunkt var besöket i sultanens palats. Vi köpte även kryddor, tvålar (och en pump till fotbollen) på marknaden. Jag hade nog aldrig hittat till sportbutiken utan en guide...

Lunch i Stonetown. Lillasyster tyckte att det var godast med nybakta chapati.

På eftermiddagen tog vi en båttur till Changuu Island, även kallad Prison Island eftersom ön hyser ett nedlagt fängelse (numera ombyggt till en resort). På ön kan man titta på (och mata) Aldabra jättesköldpaddan. Sköldpaddorna kom ursprungligen till Zanzibar som en present från Storbritanniens guvernör på Seychellerna. Det gällde att se upp så att man inte blev trampad på tårna eller klev i sköldpaddsbajset!
Efter sköldpaddorna lallade vi runt lite på stranden, badade och snorklade från båten innan vi åkte tillbaka till Stonetown där vi guiden tog med oss till bästa glasstället..
Utflykterna hade jag bokat innan med företaget Colors of Zanzibar. Det funkade sisådär då guiden först inte kom men allt löste sig till slut. Det går säkert att ordna billigare på plats men för mig som reste ensam med barnen och hade begränsat med tid i Stonetown kändes det bra att inte behöva lägga tid  och energi på att boka och pruta.

Untitled

På vägen till Matemwe åkte vi och tittade på bunkers från andra världskriget - ett önskemål från Storebror.Vi hade en jättebra driver som pekade ut många intressanta saker längs vägen och berättade om områdets historia. När slavhandeln förbjöds i slutet på 1800-talet så flyttade den helt enkelt ut från Stonetown och bedrevs från grottor och liknande.

Matemwe och "the not so big 5"

Jag hade bokat in oss på Zanzibar Retreat, ett litet Skandinaviskägt hotell i en mindre by. Mina barn är ganska olycksbenägna och det kändes bra att ha det som en trygg avslutning på Tanzaniaresan. Jag hade dock inte behövt oroa mig för det mesta gick ju bra!

Hotellet låg precis vid stranden och var otroligt mysigt. En del Skanadinaviska gäster men också några från Sydafrika och Dubai. Ena dagen kom en av de norska familjerna från Selous förbi - det visade sig att de bodde på grannhotellet men att maten var bättre hos oss!
Matemwe var en liten by där man kunde spana efter "the not so big 5" - åsna, ko, anka, höns och get.

Breakfast

Vi åt alla måltider på hotellet. Vi hade halvpension men det visade sig att hotellets restaurang var den bästa i området så vi åt även lunch där. Avokadosalladen blev min favorit och barnen älskade Zanzibarpannkakorna de fick till frukost.
Det var också väldigt skönt att inte behöva dricksa hela tiden. Istället lämnade man all dricks på slutet som sedan fördelades mellan personalen.

Untitled

Det var ganska långgrunt på stranden men det var härligt bara att vada omkring i vattnet (med badskor för att inte trampa på sjöborrar) och bygga sandslott. Sjögräs är en stor industri på Zanzibar. Ön är den tredje största exportören av alger i världen, efter Filippinerna och Indonesien. Här kan du läsa mer om algodling på Zanzibar.
En del försäljare på stranden som ville få oss att boka någon tour eller komma och titta på konst men överlag väldigt lugnt.

Dykning
Vi hade funderat på olika typer av utflykter som kryddsafari, titta på apor eller delfiner men fastnade för en bad- och snorkelutflykt med ett närbeläget dykcenter, Scubafish. Utflykten till Mnemba atollen (ön är privat så man får inte gå iland) var helt fantastisk och vi fick bland annat se delfiner när vi snorklare. Den avslutande lunchen på en närbelägen strand var också härlig. En sak som förundrade mig var dock de deltagare som inte kunde simma (många från Dubai)... Detta verkade dock vara ganska vanligt och de blev helt sonika omkringdragna i livbojar.
Barnen blev så inspirerade på dykcentret att vi bestämde oss för att de skulle gå "Discover scuba" kursen och göra ett riktigt provdyk.

Untitled

Efter teori och praktik i poolen bokade vi dykutflykt. Jag nöjde mig med att snorkla (jag har dykcertifikat sedan många år tillbaka men har inte dykt sedan innan barnen...). Även den här gången fick vi se delfiner. Och dottern som inte är så förtjust i djupt vatten och som inte velat snorkla dök på 8 m -  jag var otroligt stolt över henne!

Förutom dykningen och en snorkelutflykt så tog vi det som sagt väldigt lugnt. Vi badade i hotellpoolen eller promenerade på stranden. Jag läste en hel del böcker (det fanns massor att välja på i hotellets "bibliotek" och på kvällarna spelade vi spel. Det var tyvärr inte så många barn på hotellet men Storebror spelade fotboll på stranden med några lokalbor.

Efter en knapp vecka var det så dags att åka tillbaka mot Stonetown för vidare transport till Dar es Salaam via Nairobi, Amsterdam och slutligen Göteborg. Hemresan gick utmärkt men vi var ganska trötta när vi äntligen landade och jag började nästan gråta av glädje när jag såg min mamma stå och vänta på oss i ankomsthallen.