Fairtrade Challenge är en kampanj som anordnas av Fairtrade Sverige med
syftet att sprida information om och öka konsumtionen av
Fairtrade-märkta produkter och kampanjen finansieras av SIDA. Ju fler som fikar Fairtrade-märkta produkter, desto större skillnad gör
man för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.
Konceptet är lika enkelt som tidigare år. Registrera antal deltagare på kampanjsidan och var med och fika minst en Fairtrade-märkt produkt den 20 oktober. Kaffe, te, bananer eller chokladbit – det finns många sätt att fika Rättvisemärkt.
Fikapauserna kan äga rum på arbetsplatsen, hemma vid frukostbordet, ute
på stan eller tillsammans med bokcirkelgänget. Den som inte vill ordna eget kan gå till t. ex Scandic eller Burger King och fika Rättvisemärkt. Många fackförbund ordnar också fikor.
I år kan man vara med
och tävla om den bästa fikabilden. Den som lägger upp en bild i sociala medier och taggar med #fairtradechallenge är med och tävlar om en korg full med schyssta produkter
(värde ca 1300 kr.
Mer
Det finns många olika sätt du kan anordna en fikapaus på, tips och idéer hittar man bland annat i Fikamästarens handbok, tillgänglig här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar