måndag 5 januari 2009

Matmåndag - när en skinka inte är en skinka...

Bild: . SantiMB .

Det var länge sedan jag åt skinka, säkert över 20 år sedan eftersom jag varit "vegetarian" (äter övervägande vegetariskt men även lite fisk och skaldjur) sedan mitten av 80-talet. Övriga familjen äter dock påläggsskinka regelbundet även om de föredrar "kalkonskinka". Göteborgs-Posten avslöjar (är någon egentligen förvånad?) att de flesta skinksorter vi köper är "tumlade", dvs att de består av sammanpressad köttmassa.

Hela skinkskivor direkt från grisen? Glöm det. Om du istället skär köttet i småbitar, häller dem i en torktumlare och tillsätter en massa kemiska ämnen får du det pålägg du hittar i de flesta skinkpaket.

Även om vissa av läsarna är upprörda så verkar de flesta inte låta sig luras nämnvärt utan de många är medvetna om att billig påläggsskinka inte har så mycket gemensamt med namnet "skinka" att göra. Men GP krönikören Kerstin Eikeland vill ändå veta vad hon köper - korv eller skinka? Vad är det som skiljer produkterna åt mer än namnet?

Ett ljus i mörkret är ändå att flera tillverkare försöker att minimera antalet tillsatser i produkterna. Bröderna Nilssons mildrökta skinka innehåller t. ex bara ett enda E-nummer och i Ridderheims skinka av märket Bastuträsk ska fosfaterna försvinna i början på året. Frågan är dock om det går att ta bort alla tillsatser?


Läs mer om mat och tillsatser i mina tidigare inlägg:
Äkta varaMatmåndag - säsongsguide November
Matmåndag - matuppror
Matmåndag - varför äter vi så dåligt? Bokonsdag - hur du äter bättre och sänker dina matkostnader på kuppen!

8 kommentarer:

  1. Går det ens att förvånas över en sån här nyhet? Jag tycker nog inte det!

    Men det är bra att det kommer upp så att folk blir lite upprörda och börjar kräva bra produkter.

    SvaraRadera
  2. Det skulle väl vara ok, om det är ärligt...

    Köttpriserna styrs väldigt av årstider. På sommaren kan man få högrev och annat långkok nästan gratis, när alla vill grilla sina enkla färdiga glutamat-biffar..

    SvaraRadera
  3. (Vi storhandlar fint kött från Gröna Gårdar och fryser.
    I affären är det rena lotteriet. Jag tror inte de kan stycka längre, de skär bara köttet i lagom fyrkantiga bitar...)

    SvaraRadera
  4. Läser just den hemlige kocken! Ja det är otroligt med tillsatser i vår sk mat. Back to basic, laga sin egen mat i största mån. Alltid läsa innehållsdeklarationer och välja därefter. Det kräver tid och kunskap men sen är det rätt enkelt.Att väls ekologsikt är en bit på väg då det inte får användas massa konstiga tillsatser i den maten. Intressant blogg du har! Ulrika på Be Happy

    SvaraRadera
  5. Jag känner mig kluven till hela konceptet. Dels vill jag gärna att skinkan ska hålla mer än två-tre dagar i kylen eftersom jag veckohandlar. Å andra sidan vill jag inte ha en massa E-nummer...

    Får väl helt enkelt byta pålägg. Eh...hur mycket skräpämnen är det i ost?

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Det här inlägget kommer inte alls att handla om tillsatserna i maten och att saker och ting sällan håller vad dom lovar. Utan om din bok som jag just läst färdigt.

    Jag tycker att det var intressant att läsa om dina erfarenheter och hur det gick att minimera shoppingen under ett år. Dock funderade jag en del över vad du brukade handla förut om du kunde spara så mycket som 3000-4000 kr varje månad. Det fascinerade mig, men det beror antagligen på att mina samlade utlägg per månad (ink. räkningar, men bortsett från hyran) brukar uppgå till den summan ungefär.

    Sedan tyckte jag också att det var intressant att notera att det verkar vara ganska många som tar ett köpstopp som en förolämpning eller hur jag ska uttrycka det, att det skulle vara en slags personlig kritik. Som någon som tyckte "att det sedan framställs som moraliskt föredömligt att välja bort köpande är motbjudande i en värld där många kämpar för att kunna köpa något överhuvudtaget." Min spontana reflektion på den kommentaren är att det är minst lika motbjudande med folk som bara köper för shoppandets skull. Att välja bort shopping eller köpa mer medvetet är ju att ta ansvar tycker jag.

    Ursäkta om det blev långt, men jag ville bara lämna lite synpunkter som ploppade upp i skallen efter att jag läst boken. Kanske återkommer med fler synpunkter senare.

    Mvh Mia

    SvaraRadera
  7. Hannele, bra tips med gröna gårdar!
    JR - skall kolla upp det där med ost
    Mia - tack för synpunkterna! Vi är ju 4 st. i familjen så när vi slutade äta lunch och fika ute samt skippade nya kläder blev det rätt snabbt en hel del pengar över. Men alla familjer ser ju olika ut och lägger pengar på olika saker.

    SvaraRadera
  8. Okej då förstår jag :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin