onsdag 28 januari 2009

Bokonsdag: Konsten att vara snäll


Innan jag flyttade från lägenheten hittade jag Stefan Einhorns "Konsten att vara snäll" "på ge-bort bänken". Stefan Einhorn är inte bara författare, han är även professor Stefan Einhorn är professor i molekylär onkologi vid Karolinska Institutet, ordförande i Karolinska Institutets etikråd och överläkare vid Radiumhemmet. Han har skrivit flera böcker inom områdena populärmedicin och religionsfilosofi, däribland En dold Gud, samt den skönlitterära berättelsen Den sjunde dagen.
I boken diskuterar Einhorn begreppet "snäll" och hur det tyvärr ofta kopplas till egenskaper som dum, naiv, omogen och mesig. I sin bok lägger Einhorn en helt annan innebörd i ordet:


"För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta. En snäll människa bär i sitt medvetande ständigt med sig omtanken om sin medmänniska."
Han menar att vi är våra relationer och att snällhet är något av det finaste som vi kan ägna oss åt . Men varför ska vi vara snälla? Kan vi inte lika gärna vara självupptagna, hänsynslösa eller elaka? Varför dödar vi inte grannen när han kör igång sin motorgräsklippare klockan sju en söndagmorgon?


Enligt Einhorn är snällhet är den viktigaste enskilda framgångsfaktorn i våra liv. Detta gäller för individer såväl som för grupper och samhällen. Om vi strävar efter att vara snälla mot andra så kan vi helt enkelt inte undvika att också göra gott för oss själva. Den goda gärningen gör vi därmed inte bara för andras skull utan också för vår egen.
Men att vara snäll är inte helt enkelt. Det betyder inte att vi ska vara undergivna, mesiga eller inställsamma.


"Så enkelt - och så svårt - är det nog till slut - att snällhet är det
största vi kan erbjuda vår omvärld, och oss själva"

Boken gick snabbt att läsa, kanske för att den trots sitt intressanta innehåll ändå ändå lite ytlig? Den innehåller en del tänkvärt om hur m,an blir en bättre männsika, det är mycket anekdoter och en hel del bra citat som man egentligen borde lägga på minnet. Jag blev också sugen på att läsa någon av Einhorns andra böcker.


Läs mer!
Stefan Einhorn har skrivit krönikor
Bea har läst boken liksom Lena Andersson på SvD

3 kommentarer:

  1. Jag började läsa den boken i går kväll. Inte för jag vet hur det kan vara av intresse för dig... men det gjorde jag i alla fall... Ville väl bara vara snäll...

    SvaraRadera
  2. Jag blir inte ett dugg sugen på boken, inte bara för att jag inte är någon snäll person, utan för att jag hörde denne sällsynt okarismatiske man tala i Sommar för nåt år sedan. Plattityder och sömnvarning, verkligen.

    Men han är nog säkert snäll;-)

    Wv föreslår Phedevol. Blir man snällare av det?

    SvaraRadera
  3. Stefan Einhorn är bra (systern gjorde den bra filmen Ninas resa, sant om deras mor).

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin