fredag 30 januari 2009

Inredningsfredag med gröna bloggtips

Bild: ooh_food

När man läser svenska och även utländska inredningsbloggar verkar det mycket handla om nya fräscha inrendingsprylar hela tiden, gör om, piffa, styla osv. Visst är det kul med inredning men jag börjar känna mig lite mätt på "de för ögonblicket rätta prylarna" som dyker upp överallt. Vad händer med dem när det dyker upp något nytt? Förhoppningsvis får de nya ägare på Blocket, Tradera eller Got to get.

The REAL purpose of this blog is to prove that gone are the days when eco meant sacrificing anything when it comes to style.
Pure Green
För ett tag sedan hittade jag bloggen Pure Green som drivs av Céline, en kanadensisk inredningsarkitekt. Hon skriver om allt från gröna kök till fiffigt återbruk och hur du själv "skapar stilen".

Danny Seo
Danny Seos blogg Daily Danny är en annan favorit som jag skrivit om tidigare. Han ser verkligen skönheten i det mest vardagliga ting och bjuder ofta på hemma hos bilder med hans senaste inredningsprojekt.

re-nest
re-nest är Apartment Theraphys "gröna" systerblogg med många "hemma hos" bildreportage, smarta återbruksidéer och en produktguide med gröna material.

Svenska bloggar
I Sverige finns Byggnadsvårdsbloggen för den som är intresserad av kulturvård och restaurering. Cecilia med Cecilias inredning vill utforska hur man tar miljö- och resursfrågorna på allvar utan att för den sakens skull sluta bry sig om inredning och design.
Design & inredningsbloggen har en kategori för eko reko inlägg och Ella sInspiration kommer också med en del eko tips (sök på eko).

Har du fler tips på "gröna" inredningsbloggar?

7 kommentarer:

  1. Så märkligt, precis vad jag satt och funderade på när jag öppnade mina feeds och såg inläggen från alla mina "vanliga" inredningsbloggar. Bara nya fula tråkiga meningslösa prylar. Ju fler desto bättre. Jag vill ha nåt annat! Och det fixade ju du nu, tack! :)

    SvaraRadera
  2. Jag ägnade 2008 åt mitt nyårslöfte att enbart inreda med second-hand. Det går att läsa om i min blogg. 2009 handlar det dock även en del om mat - men det kommer inredning med.

    SvaraRadera
  3. Amen till det. Man blir både konsumtionstrött och uttråkad av (de flesta) inredningsbloggarna. Samma saker som 'vill ha:s - vill ha:s - vill ha:s', och sedan köps för att strax därefter bli utbytta mot nästa objekt. Vilket behov försöker man fylla då?

    Själv ska jag precis packa upp en golvlampa som jag har traderat hem. Det fanns ett faktiskt behov (vi hade ingen lampa till källaren) och jag fann en fin på second hand. Det känns som medveten konsumtion, det. :-)

    Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  4. Kan det här va´ nå´t?
    http://www.ecofabulous.com
    Eller det här?
    http://www.organicinteriordesign.com/home

    SvaraRadera
  5. Thank you for featuring my blog!

    xoxo
    Céline

    SvaraRadera
  6. Åh, vad spännande med lite annorlunda inredningsbloggar! Har mest hittat vitt, vitt, vitt eller "modernt". Fint, men passar inte oss...

    SvaraRadera
  7. Tack för att du omnämnde min blogg! Bra att vi blir fler i den svenska inredningsbloggosfären som bryr oss om miljö och långsiktighet.

    /Cecilia

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin