fredag 16 januari 2009

Second hand för miljarder

Blocket annons

Bild: deep.ed Det finns alla möjliga annonser på Blocket...

I fjol annonserades varor och tjänster för 193 miljarder kronor ut på köp- och säljsajten Blocket - 20 procent mer än 2007. Många tror att det är den ekonomiska krisen som får oss att tänka om. Allt mindre hamnar på soptippen samtidigt som annonseringen på Blocket och Tradera slår rekord. Jag tror inte enbart att det handlar om lågkonjunkturen utan även att folk har fattat att det ofta är billigare och bekvämare att fynda på Blocket och liknande även om sakerna ibland behöver lagas eller piffas till. Vissa surfar på Hemnet andra browsar Blocket och jag vet att det inte bara är jag som är blockoholic. Idag skall jag åka till den lokala tapetsören och klä om 4 stolar som jag fyndade på Blocket i höstas. Även om det kostar att klä om dem kommer det ändå bli billigare och miljövänligare än att köpa nytt.

Relaterade inlägg:
Inredningsfredag
Sälja eller ge bort!
Annonskartan

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Att köpa begagnat/vintage eller vad man vill kalla det är billigare men det kan även ha ett mervärde. Man får med sig prylens historia och den kan vara mycket värd. Det är ett "värde" man sparar och det kan ge prylen en extra dimension.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att den ökade begagnatmarknaden har kickats igång av lågkonjukturen och att den hålls uppe av att folk förstår nyttan i det när de väl är inne i det. Just ur den synpunkten tror jag att krisen kan bli en positiv sak för våran civilisation. En tid för eftertanke..

    SvaraRadera
  3. Mina studerande barn går gärna först och kollar second hand, innan de köper nytt.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin