onsdag 10 februari 2016

Bokningsdag: Mitt år som nomad




Som så många andra har jag lekt med tanken att sälja hus och hem och luffa runt i världen. Min reslust är oändlig och jag har tidigare recenserat böcker som Rolf Potts Vagabonding. Idag recenserar jag "Mitt år som nomad" där Emil Sergel skriver om hur han sålde allt, skaffade sig en surfbuss (Alfie) och gav sig ut på ett 12 månader livsexperiment som modern nomad.

Under de fyra ensammaste dagarna i mitt liv börjar jag fantisera om ett liv utan prylar, möbler och måsten. Om ett liv där jag lever enklare, jobbar mindre och lever mer. Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att jag måste testa.

Emils år som nomad tar sin början när han ligger nydumpad och utslagen av magsjuka på ett berg i Sydamerika. Efter att ha sålt bostadsrätt och alla onödiga prylar ger han sig i väg i Alfie för att under ett år uppleva allt från ensamma morgnar vid en fjällsjö i Norge till surfliv på Bali. Han simmar med hajar i Kapstaden och paddlar kajak i Bohuslän.

Om möjligheterna är oändliga, varför väljer då nästan alla att leva samma slags liv? Med bostadsrätt, fast jobb, banklån och fem veckors semester.
Emil påpekar om och om igen att det handlar om att leva ett liv utan onödiga prylar och onödiga kostnader. Kan man bara komma över den första tröskeln kan man skapa sig ett liv som hel eller deltidsnomad (även om man har barn) Boken är full med roliga och en hel del praktiska tips om hur man får ihop en tillvara som nomad med tanke på ekonomi och planering. Han intervjuar ett par som reser, bor och jobbar från en surfbuss.

Jag kan erkänna mig att jag muttrar för mig själv "att det är lätt för honom - har ju inga barn, och ett jobb som låter honom resa världen runt" men faktum är att många av hans bästa äventyr sker i Bohuslän och I Norge och är egentligen helt överkomliga även för mig.
Och författaren sticker heller inte under stol med att det stundtals är tråkigt och ensamt. Att man numera får ganska dåligt betalt för att skriva resereportage och surfbussar drar mycket bensin men att det vägs upp av alla de fantastiska tillfällena. Och att få leva ett liv som är rikt på upplevelser snarare än pengar - och nära naturen.


Om författaren
Emil Sergel är frilansjournalist och filmare med hela världen som arbetsplats, ofta med fokus på äventyr och friluftsliv. Han är uppväxt i den lilla byn Hackås i Jämtland, men har alltid sökt kontrasterna i livet och känner sig lika hemma bland hipsters i Brooklyn som hos hundspannsförare i Jukkasjärvi

Boken hittar du i en av alla bokhandlar eller så kan du göra som jag och låna den på biblioteket. Jag läste den som e-bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin