tisdag 6 maj 2014

Min budget är inte din budget

Budget

Bild: LendingMemo.com.

Under alla de år som jag har bloggat (för dig som är nytillkommen läsare så startade jag den här bloggen i december 2006, precis innan mitt köpstoppsår drog igång) har jag tyvärr fått en hel del negativa kommentarer och mail. När jag hade köpstopp handlade det framför allt om de val som jag gjorde (jag köpte t. ex vin på Systembolaget - eftersom jag inte gick på krogen under köpstoppsåret) men även att det var synd om mina barn (för att de inte fick allt de pekade på eller?)


Det senaste året har jag skrivit en hel del om privatekonomi, både generellt men också hur jag själv prioriterar. Ofta får jag då kommentarer på bloggen och mailen som går ut på att det är lätt för dig att göra si eller så eftersom du inte har tre/åtta/inga barn/bil/hus/sommarstuga/är sjukpensionär/är ålderspensionär/pluggar/tål inte gluten/är fruktarian/bor på landet/bor i Stockholm/bor i Norrland osv... Uppenbarligen är jag inte ensam om att få den här typen av feedback (Mr Moneymustache: How to Tell if You’re a Complainypants) men ändå.

Ofta får jag även önskemålet att göra en budget som motsvarar situationen för någon som uppfyller två, tre eller fler av kriterierna ovan. Mitt svar är alltid nej, jag kan ju bara göra en budget utifrån mina egna förhållanden. Om jag skulle ge ett grundråd till den som inte får ihop sin budget så är det att göra sig av med bilen och flytta till något billigare... men till och med jag förstår att det inte är så lätt för någon som bor där det är dåligt med kollektivtrafik eller som lever i en gummibandsfamilj (2 barn ena veckan, 5 barn andra veckan osv).

Dela med dig av din budget!
Så nu utmanar jag dig där ute - dela med dig av din budget och dina budgetfrågor!
Har du en egen blogg så skriv ett inlägg (maila mig så lägger jag upp en länk - antianki@gmail.com) och tagga det gärna med #minbudget. Har du ingen egen blogg så får du gärna skicka in din budget till mig så ska jag lägga upp den här på Köpstoppsbloggen - och naturligtvis får du vara hur anonym du vill. Jag tänker mig konstruktiva inlägg i stil med exempelbudgerna på YNABS blogg eller en reader case study hos Mr Money Mustache.

Det finns inga direkta regler men skriv gärna om du har några ekonomiska mål eller specifika förutsättningar. Ofta blir man hemmablind men tillsammans kan vi förhoppningsvis komma upp med kreativa lösningar! Jag vet att det finns en hel del skarpa hjärnor bland mina läsare som garanterat har bra tips och råd att dela med sig av.

Antar du utmaningen?

Några som antagit utmaningen:
  1. Snålmor (2 vuxna, 2barn, 2 bilar och boende i Norrland)
  2. Fri vid 42 (2 vuxna, 3 barn, hus som är avbetalat) delar med sig av både budget och balansräkning
  3. Hemmamman (2 vuxna, varav 1 arbetar mindre än halvtid, 3 barn och matkostnader på runt 2500) 
  4. Familjen Fri ( 2 vuxna (en sjukskriven + 1 föräldraledig) och två små barn. Villa (men på väg till lägenhet) i en kranskommun till Stockholm. Har sparat nästan 60% av sinba inkomster det här året
  5. Finanskvinnan (1 vuxen, bor i Stockholm i hyreslägenhet och har som mål att bli ekonomiskt oberoende)
  6. Händelsevis ( 2 vuxna (en student + 1 föräldraledig), 1 barn, boende i brf i Malmö)
  7. Sparsamma Sanna (2 vuxna och två 20+-åriga söner, bor i villa i Stockholmstrakten) 
  8. Tålamodet (2 vuxna, varav 1 frilansar och en är föräldraledig, + bebis) 
  9. Snålcoachen (2 vuxna med varierande inkomster, 2 tonårsbarn, i Stockholmsområdet) 
  10. Kan jag bli rik ( 2 vuxna med delad ekonomi, boende i bostadsrätt i mindre kommun)
  11. Sparsamhetsfamiljen (två vuxna och ett spädbarn, bor i en förort till Stockholm. Första gången vi fått igång ett sparande och har en buffert på kontot)



38 kommentarer:

  1. Precis, man kan bara göra sin egen budget! Och jag ser själv hur min egen budget har förändrats under åren från att vara singel, sambo, småbarnsföräldrer, tonårsmamma och nu farmor... Jag har lärt mig mycket av att ta del av hur andra gör, exempelvis ifrågasätta shoppande som nöje.

    Jag har också sett att de som har ont om pengar och klagar gör ganska knasiga kortsiktiga saker. Det är inte mycket pengar som gör en "rik" utan vad man gör med dem. En del blir aldrig nöjda, oavsett.

    SvaraRadera
  2. P.S.
    Min 81-åriga mor är min förebild, hon har den lägsta folkpensionen efter att varit sjukpensionär några år. Hon reste och flög för första gången som 60-åring, hon trollar och hittar på massa roligt, utan att egentligen ha så mycket pengar. Hon odlar blommor och tomater på sin pyttelilla balkong, gör billiga pensionärsresor, dansar, gympar, bakar bröd...

    SvaraRadera
  3. Hej ! Min mamma har alltid hållit en bra budget,så vi har kunnat få en bra uppväxt på 70 talet.Vi fick mycket begagnat och jag vet att hon kollade extra priser.Ett ex. på mat.Ett torsk paket delat på 2 vuxna och 4 barn,hon drygade ut det med tomat eller dillsås.Tänkte som dig att severa mer grönt för det mättar och är billigare ( rotfrukter).Jag tycker om din blogg och att du delar med av dina erfarenheter,bara plus i kanten.Till de som svarar negativt,gå till er själva och fundera på vad ni själva vill ha för bemötande.Tror att alla vill ha positiv energi.Ha en bra dag! Kram från Ingela

    SvaraRadera
  4. Vi har också en budget som vi går efter för att veta hur mycket pengar som ska sättas in till räkningar varje månad. Vi har haft den hur länge som helst och den funkar hur bra som helst för oss. Vi slipper nu högkostnadsmånaderna när lönen inte räckte eftersom vi har pengar över sen lågkostnadsmånaden. Så jag är med. =) Det där med negativa kommentarer känner jag igen. =( Vet inte hur många gånger jag fått kommentarer om vad synd det är om mina barn. Och liknande.

    SvaraRadera
  5. Väldigt bra inlägg och bra kommentarer här! Tycker heller inte att man kan göra en budget för någon annan, man gör ju alltid olika prioriteringar. Tycker istället för att vara negativ och klanka ner på någon borde se det som inspiration och motivation till att göra något åt sin egen ekonomi. I "Den rikaste mannen i Babylon" skriver de att oavsett inkomst så kommer pengarna i slutet av månaden alltid att vara slut. Tänkvärt!

    Ann-Christin: Jag är student och delar gärna med mig av min budget och hur jag tänkt kring denna! Vart skickar jag den (gästinlägg)?

    SvaraRadera
  6. Hej! Jättehäftigt att du delar med din budget och faktiska inkomster och utgifter!
    För oss ser det ut så här:
    Inkomster 63000 (2*heltid, plus barnbidrag till 1 barn)
    Utgifter hushåll: snitt 23.000-25.000 per månad. Några kostnader:
    Matkostnader pendlar mellan 3500 till 4500 per månad. Vi äter allt men inte superlyxigt/snålt. Våra bolånekostnader ligger på 3500 kr (utan jämkning). Transporter: cykel/bil, bensinkostnader kring 2500-300 kr i månader. Vi bor i Mölndalskommun. Hälsningar Eva

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer! Vill man gästblogga är det bara att maila mig på antianki@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Kul idé! Jag kommer att följa med intresse.

    SvaraRadera
  9. Kul ide, vi har redan avslöjat vår balansräkning och budget på vår blogg.

    http://frivid42.com/2014/04/03/var-balansrakning-avslojad/

    http://frivid42.com/2014/03/24/var-budget-avslojad/

    Tar gärna emot kommentarer på hur vi ska kunna spara mer!

    SvaraRadera
  10. Frivid 42, jag undrar vad man skulle kunna gnälla på hos er - för stort sparande? ;-)

    Per Peening, jag gillar även Frivid42s variant "gnällkofta"!

    SvaraRadera
  11. Åh vad spännande! Kommer att följa det här med stort intresse.

    Vet inte om jag är redo att dela med mig av min budget eftersom jag fortfarande håller på att utveckla den. Är himla svårt tycker jag, så kollar gärna in andras, både när det gäller hur kategorierna delats upp och hur utgifterna fördelats. Å andra sidan kanske jag skulle kunna få några råd.

    SvaraRadera
  12. Kör hårt ekomammaistan - du kan ju lägga upp den hos mig och vara anonym om du vill.

    SvaraRadera
  13. Riktigt bra skrivet. Klart man bara kan göra budget till sig, inte ens så att man alltid kan Fp med alla i hushållet då de kan ha andra prioriteringar. Vi har turen att vilja o kunna bo i ett samhälle i norrland där huspriserna är rimliga. Mannen jobbar 75% o jag 80% o folk runtomkring oss undrar ändå hur vi har råd. Svaret är så få fasta utgifter som möjligt. Begagnad bil, tjocktv kvar o tänker innan vi handlar o gärna begagnat. Provocerande för en del märker jag men det är deras problem. Hittills har vi trivts:-)

    SvaraRadera
  14. KaosJenny, låter som om ni gör helt rätt prioriteringar för er familj!

    SvaraRadera
  15. Ska man prioritera ekonomi så kanske man skulle tänkt på det innan man skaffade 3 barn. Du har inte gjort nått fel, folk måste bara inse att man gör val här i livet.

    SvaraRadera
  16. Vi hänger på utmaningen! Här är en länk till ett blogginlägg om vår budget: http://familjenfri.se/?p=1409

    SvaraRadera
  17. Kul med fler som hänger på!

    SvaraRadera
  18. Vilken utmaning! Jag ska fundera på den.

    Jag har också (på förekommen anledning) funderat en hel del på varför just inlägg om pengar ger så starka reaktioner. Nu senast skrev jag om prioriteringar (deltid när barnen bor hemma kontra mer i pension) och då reagerar folk.

    Jag tycker du skriver jättebra om ekonomi. Jag läser och tar till mig dina tankar utan att fästa mig vid de exakta siffrorna.

    Som någon tidigare skrev i en kommentar så är det inte stor inkomst man blir rik av utan av att ha små utgifter.

    SvaraRadera
  19. Tack för en super bra blogg, bry dig inte om gnällspikarna, det kallas avundsjuka!
    Mitt sätt att skrapa ihop miljonen, jobba 100% lev på 75%. Lägg undan alla pengar du tjänar extra, investera 30% av dom på börsen (läs på innan!), 70% säkra bankkonton. Och sluta konsumera! Tog mig bara 10 år att bli miljonär. Är dessutom ensamstående med 2 barn och arbetar inom kommunal verksamhet dvs vanlig knegarlön.

    SvaraRadera
  20. Vad tråkigt att du fått en massa negativa kommentarer. Jag läser bloggen då och då med intresse. Jag tycker att du är väldigt generös som så öppet delar med dig av sådant som många tycker är väldigt privat, nämligen pengar och ekonomi. Jag tycker det är intressant att prata privatekonomi, att höra vad andra väljer att lägga sina pengar på, hur olika man kan vara i sina prioriteringar. Själv var jag hästägare i många år, det kostade naturligtvis en hel del, och jag försakade annat - kläder, resor, utekvällar mm. Men det var mitt val och inget jag ångrar. Fortsätt med dina intressanta tips och tankar, jag gillar din blogg!

    SvaraRadera
  21. Camilla, ja - det tål att tänkas på varför det är ett ämne som engagerar så många.

    Anonym - intressant få ta del av din historia Att leva under sina tillgångar är ju faktiskt enda sättet att bygga upp ett överskott. Och vad man sen gör med sitt överskott är ju upp till var och en. Om man som Sara nedan vill finansiera sitt hästägande eller om man vill köpa aktier för dem...

    SvaraRadera
  22. Jag får mycket inspiration från din blogg. Ekonomi är ju för många något väldigt privat och många känner sig kanske förfördelade när någon har det bättre ställt/högre lön/låga boendekostnader/whatever. Livet är inte rättvist och vi har alla olika förutsättningar i livet, det är bara att acceptera. Det finns ju en väldigt bra lösning på problemet för de som stör sig på att du skriver om privatekonomi och det är att sluta läsa. Jag finner som sagt mycket inspiration på din blogg och läser alla dina inlägg om privatekonomi med stort intresse. allt kan jag (eller vill inte) införa i mitt eget liv (alla gör ju olika prioriteringar) men jag vill fortsätta läsa din inlägg. Gnällspikarna får man försöka att inte lyssna på, man kommer aldrig kunna vara alla till lags.

    SvaraRadera
  23. Precis som du skrivver Titti så har alla olika förutsättningar och som jag har lyft fram i ett tidigare inlägg (http://notbuying.blogspot.se/2014/01/uppfoljning-pa-ekonomiska-mal.html) så ändras också de här förutsättningarna. Sjukskrivning kan komma plötsligt men också en oväntad bonus, löneförhöjning eller något annat som påverkar ekonomin positivt eller negativt.

    SvaraRadera
  24. Vilket intressant inlägg! Jag förstår inte varför så många kritiserar och inte inser att det handlar om val och prioriteringar.

    Jag blir jätteinspirerad av dina inlägg och upptäcker nya metoder och tankesätt. Jag tror ett första sätt att tänka om är att göra en budget om man skulle bli ensamstående, sjukskriven etc. Leva på en inkomst. Då kanske man inser att boende kostnader är alldeles för höga.

    Hur lite kan jag leva på? Som underbaraclara sa i De obekväma. Jag lever jättebra på 18 000 med ett barn. Jag sparar 3000 direkt. Jag har dyrt boende och fasta konstnder på ca 8000, lägger 2500 på mat. 1500 barn (förskola, kläder), 1000kr till wants. Sen brukar jag ha några tusen kvar på kontot... Jag är gärna anonym.

    Jag är medveten om att min dyraste post är boendet och att det är där jag kan minska men jag prioriterar att ha närhet till jobb (så jag slipper ha bil), förskola och familj o vänner.

    SvaraRadera
  25. Jag har inte lagt ut min budget ännu, jag orkar inte höra på alla elaka kommentarer. Min budget är min budget, och familjens....det viktigaste för mig är att jag gör framsteg varje månad...
    Iallafall, jag älskar din blogg. Läser den jämnt även om jag inte kommenterar alltid. Din bok förändrade mitt liv...vem vet jag kanske blir modig i framtiden...=)

    SvaraRadera
  26. Jag har också lagt ut min budget.

    Satsar på min karriär och älskar mitt jobb, men har målet att bli ekonomiskt oberoende i framtiden och kanske jobba deltid då.

    SvaraRadera
  27. Jag kan tillägga att jag är 1 vuxen, bor i Stockholm i hyreslägenhet.

    SvaraRadera
  28. Minna, tack! ja, ibland måste man vara modig - eller snarare strunta i gnällspikar ;-)

    Finanskvinna, jag länkar till din budget!

    SvaraRadera
  29. Hej!
    Vilket bra inlägg! Nu har jag också tagit mod till mig och lagt upp vår familjs budget. (handelsevis.wordpress.com)
    Vi är två vuxna och ett barn i familjen, vi bor i en bostadsrätt i Malmö och vi har hittills inte varit så ekonomiskt medvetna. Detta är vår första budget!
    Tack för all inspiration

    SvaraRadera
  30. Min budget är nu på min blogg. Vi är två vuxna och två 20+-åriga söner, bor i villa i Stockholmstrakten.

    SvaraRadera
  31. Tack Händelsevis och Sanna, jag har länkat till era budgetar!

    SvaraRadera
  32. Vilken himla bra idé! Alltid kul att läsa och jämföra sina utgifter med andra för att få en överblick.

    Eftersom jag aldrig kan motstå en utmaning har jag nu lagt ut en snabbt ihopsnickrad variant av budget på min blogg. Eller, jag har i alla fall listat våra fasta kostnader.

    SvaraRadera
  33. Hej!
    Jag vill bara säga att din blogg är fantastisk, så intressant och inspirerande, jag följer den nästintill slaviskt sen början av 2009 :) och hoppas verkligen att du fortsätter skriva så länge du orkar, vill, har tid... bättre än vilket glossigt magazine som helst! Försök att inte ta det personligt med de negativa kommentarerna, man hoppas ju att dina ord sår ett frö så att de blir kreativa och ser möjligheterna i sin situation istället för hinder. Det gäller ju att tolka och omvandla det så att det passar för sin egen sits, så att säga...
    Jag har lärt mig så mycket av dig, håller budget och har sparat mycket på att ändra mitt förhållningssätt till saker och upplevelser, men jag behöver ändå aldrig känna att jag lever ett tråkigt liv, snarare tvärtom: denna livsstil att inte slentrianmässigt gå på restaurang varje vecka, shoppa dyra kläder och väskor etc utan att ens blinka, har gjort mig mer medveten och lycklig, för när jag väl unnar mig att göra något så blir det så speciellt. Inte bara en middag utan en upplevelse med gamla och nya vänner, inte bara en ny klänning utan en heldag med familjen på loppisrunda och njutningen av att fyndat den häftigaste 40-talsklänningen för endast en spottstyver. Där ligger utmaningen för mig, leva ett rikt liv utan pengar.. det ger många fantastiska minnen och även trygghet i att ha ekonomin i schack, vilket i sin tur skapar frihet.

    Så som sagt, stort tack för en superblogg!! :)

    Hälsningar Therese.

    SvaraRadera
  34. Tack Therese för din kommentar! Jättekul att höra att du blir inspirerad av bloggen.

    SvaraRadera

  35. Hej Ann-Christin,

    På länken nedan hittar du vårt utfall i juni. En stor familj på 6 personer i storstad. 2 blöjbarn och två strax under 10 år.

    http://sett.com/onkeltomsstuga/ekonomi-juni

    Du skrev att du får synpunkter när du skriver om utgifter, budget mm. Jag förstår det, jag har några i min närhet som skulle bli så provocerade av en blogg som min att jag bland annat beroende på det valt att vara anonym.

    SvaraRadera
  36. Det kommer lite besökare till bloggen härifrån ibland som påtalar att länken ovan är trasig. Ny länk är:http://onkeltomsstuga.se/manadsbudget/

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin