90-talister är inte intresserade av en sommarstuga i skogen...
Häromdagen var jag på ett intressant miniseminarium. Titeln på seminariet var "Förändringar i en turbulent mediavärld" men det handlade mer om konsumtionsmönster än media. Föreläsare var Per Selin, Senior Analyst på Bisnode, som ska vara en av
branschens mest erfarna analytiker.
Fokus låg egenligen på företags marknadskommunikation, att många företag generellt är dåliga på att identifiera när kunderna
har behov av en tjänst eller en vara.
Enligt Selin kommer de närmaste åren troligen att vara turbulenta, mycket kommer att
förändras och växlingarna kommer att vara snabba. Vi kommer att se förändrade konsumtionsmönster, mycket på grund av de stora kullarna 90-talister som nu "skaffar barn och bygger bo" vilket är detsamma som att skaffa svart bälte i konsumtion. Det kommer att innebära stigande priser på villor och ett uppsving för byggmarknader.
90-talister är globala på ett annat sätt än sin föräldrageneration. De är inte intresserade av att skaffa ett torp i skogen när de lika snabbt och enkelt kan hyra ett hus i Kroatien.
90-talister är även digitala, de har aldrig levt i en värld utan internet.
Vi tror bara att vi är rationella
Särskilt intressant var det att höra om hur dagens konsumenter (dvs. vi) fattar köpbeslut. Enligt Selin är få köpbeslut rationella, istället handlar vi snabbt och intuitivt. Det beror i mångt och mycket på att våra hjärnor inte kan hantera alla valmöjligheter. Istället agerar våra högra kreativa hjärnhalva snabbt och intuitivt och associerar med minnen. Hittar den ett positivt minne skapas ett positivt läge och slår till och köper. För vad är egenligen rationellt med följande scenario:
Förstagångsföräldrar köper ofta en större bil och eller ett nytt boende under tiden de väntar barn. Varför vi satsat vi på större bil och/eller boende för ett barn som väger tre och ett halvt kilo och är runt en halv meter kan väl knappast ses som rationellt. För visst är det så att små barn föredrar närhet framför utrymme?Jag tror trots allt att vi kan öva upp vår förmåga att handla rationellt vid konsumtion. Ofta handlar det nog om att stå emot köpimpulser genom att exempelvis skapa distans till köpsitutionen. Köpstopp är ju ett sätt att skapa en naturlig distans till konsumtion och enklast är om man helt undviker butiker och shoppingcenter.
"..det visar sig vara mycket enklare att hålla budgeten när man sitter hemma och kollar igenom vad som verkligen behövs, istället för att gå runt i en matbutik och plocka på sig det man är sugen på."Ett exempel på den här typen av distans och rationellt handlande hittar man hos familjen som bloggar på Tålamodet. De har räknat ut att genom att handla all mat hos en aktör som mat.se sparar de pengar även om varorna egentligen är billigare i de fysiska butikerna - just för att de kan fatta rationella köpbeslut istället för att följa sina impulser.
Jösses. Marknadskommunikation. Jag har slutat gå på sådana där seminarier, är så trött på det ekonomiska ordbajseriet som alla dessa ekonomiska experter och analytiker levererar. Faktum är att de lever på att gissa hur framtiden ser ut när ingen har en aning (förutom kanske Gail Tveberg...).
SvaraRaderaHmm nåja, jag är 23 år (alltså en 90-talist) och bara att jag läser sparbloggar borde ju säga något. Att 90-talisterna aldrig levt i en värld utan internet stämmer kanske beroende på HUR sent på 90-talet man är född. Jag minns väl att vi inte hade något internet innan jag började i årskurs 4-5, och även då så var jag hellre ute och lekte med mina vänner än satt framför en dator. En kolonistuga lockar även det mer än ett hus i Kroatien. Så det där seminariet var ingen höjdare enligt mig..
SvaraRaderaIntressanta kommentarer! För mig som arbetar med något helt annat (bibliotek) är det alltid intressant att få en insyn i andra områden. Men som du påpekar M, så är det väldigt generella antaganden även om jag kan känna igen mig konsumtionsracet man går med i när man får barn (även om man egentligen klarar sig med väldigt lite)
SvaraRaderaIntressant. Såg ett tv-program om Danmark att ungdomar där har fått större intresse att bli jordbrukare eller flytta till landet eftersom de sett tv-program som "100% bonde".
SvaraRaderaMycket intressant inlägg, tycker jag. Det finns ju rivaliserande trender här, som flera beskriver. Framförallt tror jag att det handlar om pengar. 90-talisterna har inte råd med både ett permanent boende och ett fritidsboende, och kanske aldrig får det (och har inte bil). Då är det svårt att ens föreställa sig att det kan gå.
SvaraRadera