tisdag 20 maj 2014

Gästbudget: J vars familj prioriterar boende och god mat!


Olives with fennel and orange, Pure Food and Wine

Bild: Garrett Ziegler


Dagens budget kommer från J och gäller en familj med två vuxna (varav en föräldraledig) och två små barn.

Tack för uppmuntran att skicka in vår budget. Som jag skrev i min kommentar så är den under arbete och jag tar gärna emot råd och tips (fast kanske mer om själva upplägget av budget än siffrorna). Vi är en familj på fyra: två vuxna och två barn på ett och tre år. Just nu är jag föräldraledig och vi har då en sammanlagd nettoinkomst på 34500 vilket inte ger så mycket sparmån just nu (vi sparar ca 5000 kr/mån) men planen är att spara mer när vi bägge jobbar.

Mina främsta funderingar är hur jag ska lägga upp posten för barnen. Idag inkluderar den kläder, småprylar (t ex böcker, leksaker etc) och blöjor. Det känns fel att lägga allt allt som rör barnen i en post som vi för oss vuxna har uppdelat, t ex personförsäkring, förskoleavgift etc så de ligger separat nu, men jag funderar på som sagt vad som är bäst. En annan fråga är hur ni andra gör med sånt som heminredning. Vi har nyligen flyttat till större och har då gjort en del inköp (framför allt för att barnen fick ett rum och att vi fick balkong). Var i bugdeten stoppar ni andra sånt? Har också sett att flera har "övrigt"-posten och blivit lite nyfiken på vad ni andra räknar in där.

Om jag ska skriva något kort om våra utgifter så är de rörliga ganska preliminära och jag håller nu att följa upp varje månad för att bättre kunna se vad vi faktiskt lägger på de olika posterna och vad som känns rimligt. Vi har nog generellt ganska mycket högre kostnader än de flesta som läser din blogg och jag är lite delad till det. Å ena sidan har jag en önskad om att hålla nere utgifterna, å andra sidan lägger jag gärna pengar på trevliga upplevelser (vilket nog syns i vår nöjespost som ev är lite väl tilltagen mot vad vi faktiskt gör), på kvalitet och på varor som är schysst producerade, så det är verkligen en balans.

Ett ”problem” jag ser i vår budget är att vi under föräldraledigheter och studietiden som föregick dessa satsat på att hålla nere utgifterna och detta syns i vår budget nu när vi t ex varit tvungna att uppdatera våra garderober med både vinterskor, jackor etc. Kan tänka mig också att våra boendekostnader sticker ut en del. Vi bor just nu i en nyproducerad hyresrätt hyfsat centralt i Stockholm och det kostar... Vi gillar också god mat och vin vilket kanske också syns.
Vårt mål är alltså inte att få så låga utgifter som möjligt, utan att hitta en bra balans där vi lägger pengar på rätt saker och förhoppningsvis kan spara en hel del.


Fasta kostnader:
Boende (inkl el + hemförs) 11200
Lån (CSN och del i lantställe) 2400
Telefon 350
Bredband 250
Tv-avgift 200
Dagstidning 150
Personförsäkringar 600
Fack+A-kassa 700
Förskoleavgift 840

Rörliga kostnader:
Mat 6000
Alkohol 500
Transport 950
Kläder (oss vuxna) 500
Nöjen 750
Hygien 300
Barnen (se komm ovan) 1000
Presenter 250
Läkemedel/vård/optiker 250

Totalt utgifter: 27040

Roligt att få ta del av er budget J! Jag tycker inte nödvändigtvis att man ska satsa på så låga kostnader som möjligt utan på att hitta en balans. Alla familjer är olika och ni sparar ändå en hel del för att vara föräldralediga. Jag skulle vilja påstå att ni ändå har ganska låga omkostnader. Matkostnaderna är höga men ni verkar till viss del se det som ett nöje och jag vet också att ni satsar på bra mat, framför allt ekologisk vilket gör att den får kosta. Jag känner också igen det där med att allting helt plötsligt slits ut och går sönder efter att man snålat ett par år...

Vill du dela med dig av din budget kan du maila mig på antianki@gmail.com

7 kommentarer:

  1. Hej J! Roligt att ni också delar med er av er budget! (Jag skrev gästinlägget om studentbudget)
    Jag tycker att ni verkar ha en bra uppdelning av era poster. Det jag också tänkte på, precis som Anki, var de högre mat-, alkohol- och boendekostnaderna, men det handlar ju om prioriteringar. Är det viktigt för er är det ju där ni ska lägga pengarna. Jag tycker inte att ni lägger så mycket på kläder och nöjen som jag kunde utläsa av din text att ni tyckte :) För vår del så ingår nöjen i en kategori som vi kallar Nöjen, kläder och övrigt. Här ingår också möbler/husgeråd/textilier och annat till hemmet. Dock har vi även en buffert eller "Emergency found" som det heter i YNAB. Av denna har vi tagit vid större inköp av möbler, men då försöker vi att inte ta alla inköp på en gång utan låta bufferten återhämta sig lite emellan. Och fynda på blocket och IKEAs fynd! :)

    Vi har tyvärr inte barn ännu, så den kostnaden kan jag nog inte råda dig/er så mycket om, men vi hade nog gjort samma som er att ha alla utgifter för barnen samlade i en kategori tills de är lite äldre (börjar förskolan?).

    Toppen att ni lyckas spara trots föräldraledighet!

    SvaraRadera
  2. Hej, intressant att se ännu en budget, ser ut som om ni gör ett bra jobb och framförallt vilket är viktigast gör medvetna val. Vad gäller barn budget så har vi ett väldigt enkelt system. Vi har en huvudkategori som heter "barn" och underkategorier för barnomsorg och en rad för varje barn med alla övriga kostanader tycekr inte att det behöver vara mer avancerat än så om det inte är så att konstnaderna drar iväg och man vill analysera var pengarna tar vägen.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna Anonym och Frivid42.

    Intressant att höra hur ni lagt upp era budgetposter för barn, möblemang och övrigt. Och kul att få feedback på att budgeten ser "bra" ut. :-)

    SvaraRadera
  4. Hej, hur ser Anki och övriga på,posten mat? Är det enbart mat eller också förbrukningsartiklar som blöjor, tvättmedel etc? Vi är en tvåbarnsfamilj varav ett blöjbarn och vi kommer inte under 5000 kr trots god planering och extrapriser. Då räknar jag in allt vi handlar på storköp i Stockholmstrakten. Vet att Göteborg generellt har lägre matpriser. Tack för bra blogg!

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att läsa om andra familjer som också har ett högre matkonto! Tack för det! Jag började nästan tro att vi var ovanligt slösaktiga med våra matpengar.
    Boende och mat är det vi tycker det är vettigt att lägga mer pengar på och jag ser att även ni gör/tycker det.
    / Händelsevis

    SvaraRadera
  6. Hej anonym! Jag tycker inte att 5000 är en orimlig summa om man räknar mat + allt det där andra som man handlar på ICA Maxi eller Coop Forum eller liknande. Det kostar att ha blöjbarn. Men jag har också fått uppfattningen att det är billigare i Göteborg jämför med Stockholm.
    Händelsevis, jag tycker verkligen inte att det är något fel att ha ett högre matkonto. Lever man i familj så att säga "hela tiden" lägger man mer pengar på mat. För mig som är ensam 50% av tiden är det helt enkelt inget större nöje att äta en massa god mat utan jag prioriterar annat. Sen lägger jag mer på mat de veckor jag har barnen.

    SvaraRadera
  7. Anonym - I budgeten ovan har jag flyttat just blöjor från matkontot till barnposten. Däremot så ingår övrigt som vi brukar köpa på matbutiken som toalettpapper, tandkräm, tvätt- och maskindiskmedel. Hygienprodukter som schampo etc ligger dock under en egen post eftersom vi köper sådant från en butik med ekoinriktning.

    Händelsevis - Vad glad jag blir att du uppskattade vår budget. Kan också känna att våra "höga" matkostnader är något konstigt när vi jämför med andra bloggare, men samtidigt så har vi ju gjort ett val att prioritera maten.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin