onsdag 23 april 2014

Bokonsdag: Happy money



If you think money can’t buy happiness, you’re not spending it right. 

Den är boken är handlar om att man genom att spendera pengar på ett visst sätt faktiskt kan bli lite lyckligare och gladare. Och det gäller inte bara människor, de principer som boken tar upp kan enligt författarna även appliceras på företag som vill ha lyckligare anställda eller kanske sälja "lyckligare produkter" (jag antar att det är produkter som ger lyckligare människor som avses).

Författarna har identifierat 5 viktiga principer när det gäller att "köpa sig lycka":
  1. Köp upplevelser
    Istället för att lägga pengar på materiella saker (större hus, större bil) blir man mer nöjd och glad om man lägger pengar på upplevelser (resor, konsert, teaterbesök osv). Anledningen är att upplevelser ger en känsla av samhörighet med andra, skapar fler positiva minnen samt att man sällan ångrar köpet. Om du är ute efter att köpa en upplevelse, se till att den skapar kontakt med andra, att du får en bra historia som du gärna återberättar i framtiden, att den är kopplad till din självkänsla eller den du vill vara och att det är en unik upplevelse som inte utan vidare kan jämföras med liknande alternativ.
     
  2. Gör något speciellt
    Ju mer du exponerar dig för något desto mindre genomslag kommer saken eller upplevelsen att ha. det är därför som man inte ska ägna sig åt sina favoritsaker eller äta sina älsklingsrätter varje dag. Genom att göra det till något speciellt så kommer man istället att njuta mer av det. Men det finns ingen anledning att dra det för långt åt andra sidan heller. Man blir inte lycklig av att avstå från allt och det handlar även om att kunna njuta av de små sakerna i tillvaron. Här associerar jag till sådant som exempelvis semlor och pepparkakor, bakverk som blir speciella för att jag inte äter dem året om. Jag tänker också att det är bättre att se en bra film på bio än 10 dåliga netflixfilmer...
  3.  
  4. Köp tid
    Många människor lägger en stor del av sin tid på att spara lite pengar, exempelvis genom att jämföra priser. Andra ägnar mycket tid åt att tjäna mer (jobbar långa dagar). Att titta på TV mindre än 30 minuter om dagen kan ge mer tillfredställelse och glädje än att lägga en stor summa pengar på en större TV eftersom inköpet av den stora nya TV förmodligen leder till mer ensamtid. Att lägga tid på att leka med sina barn eller att sköta om sina husdjur kan på så sätt löna sig mer. Lärdomen här är att fundera på hur mycket tid en pryl mostvarar när du ska köpa den.

  5. Köp nu, konsumera senare
    Nu för tiden gäller omedelbar behovstillfredsställelse, vi får tillgång till musik och e-böcker direkt genom iTunes och Amazon. Men egentligen njuter vi ofta mer innan själva köpet, som när vi planerar en resa. Att se fram emot och längta efter saker gör dem mer njutningsbara. Här handlar det på sätt och vis även om upp uppskjuten belöning som jag tog upp i min förra bokrecension.

  6. Investera i andra
    Genom att investera i andra människor kan man få ut mer glädje av pengarna än om man hade lagt motsvarande summa på sig själv. Och summan i sig spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är att man inte känner sig tvungen att göra det och även att man skapar kontakt med exempelvis den välgörenhetsorganisation man stödjer.
Det kan vara intressant att se över sina utgifter och se i vilken mån de följer ovanstående fem principer.
Trots att de allra flesta har en stark tilltro till experter när det gäller att tjäna, spara och investera pengar så väljer de allra flesta ändå att gå på känsla och intuition när det gäller att spendera pengar.
Sammanfattningsvis kan jag verkligen rekommendera den här boken då den ger ett annorlunda perspektiv på pengar och konsumtion. Många av författarnas slutsatser är intressanta om än inte helt oväntande, sen är boken ganska rolig att läsa också! Och även om de flesta av mina inköp är väl övervägda skadar det inte att fundera över hur man får ut mest glädje för pengarna.

Mer
En TED talk
med Michael Norton


Om författarna
Elisabeth Dunn är professor i prykologi vid University of British Columbia i Vancouver, Kanada.
Michael Norton är professor i marknadsföring vid Harvard Business School.

2 kommentarer:

  1. åååh denna bok måste jag läsa!! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. åååh denna bok måste jag läsa!! Tack för tipset!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin