tisdag 6 augusti 2013

Bortom bilen

Bilar

Bild: Daniel Mott

Är det så att privatbilismen börjat plana ut? Har västvärlden uppnått "peak car"?
På torsdagar kl 14:30, med repris på lördag 11:35 och 23:35, sänder SR P1 den intressanta programserien Bortom Bilen. I fyra program undersöker reportern Paul Frigyes och programledaren Agneta Nordin beteende och trender med utgångspunkt i bilismen.
Hur ser privatbilismen egentligen ut i framtiden? I programmet söker man svar och tittar närmare på trender hos allt från amerikanska trafikforskare till glesbygdens trafikskolor. De talar med stadsplanerare och etnologer, spjutsspetsforskare, cyklister, billlobbyister, miljönördar, Jaguarägare,  filosofer och helt vanliga bilägare


Hitills har jag lyssnat på de två första programmen. Förr var bilen en statussymbol och nyckeln till frihet - ett tecken på att man var vuxen. Numera är det snarare tillgången till bil istället för ägandet som står i fokus. Bilen har reducerats till ett transportsätt bland andra.
Att ta körkort och att äga en bil är blir dessutom i allt högre grad en kostnads- och en prioriteringsfråga. Det är dyrt att ta körkort och bok man i stan blir det mest dyrt och krångligt att äga bil.

Allt fler flyttar in till städerna och denna urbanisering kommer naturligtvis också att påverka stadsplaneringen framöver. Efterfrågan på god kollektivtrafik kommer att öka, likaså andelen bilfria gator och cykelservice osv...
Men även i glesbygden minskar antalet körda bil och färre tar körkort och dessutom allt senare.

Själv är jag oerhört nöjd med att slippa äga bil. Jag cyklar eller tar bussen till jobbet och på fritiden men är också medlem i en bilpool och hyr bil när jag har behov av det, som på semestern. Men så har jag heller aldrig sett bilen som vare sig en frihetsymbol eller stauspryl - mer ett nödvändigt ont eller en transportmedel bland andra med sina för- och nackdelar.

7 kommentarer:

  1. med snabbuss, trängselskatt och dyra P-avgifter, så kör vi inte bil till stan längre. Men jag vill absolut äga en bil, exempelvis hämta barnbarn...

    SvaraRadera
  2. P.S.
    och jag cyklar bara vid fint väder.

    SvaraRadera
  3. P.P.S.
    amerikanska trafikforskare...
    Det finns ju inga bra bussförbindelse i en del länder.

    De som bor i städer, kräver så mycket av alla andra i sin omgivning; bilfritt, ingen musik, tystnad på kvällarna efter kl 22:00 och sånt.

    SvaraRadera
  4. Jag har bilar som passion. tyvärr....dyrt dyrt men ack så underbart..... nu skulle jag inte kunna jobba utan bil då jag jobbar udda tider. och det finns inga nattbussar, men jag skulle älska att kunna cykla till jobbet! Det vore drömmen!

    SvaraRadera
  5. Det var så otäckt när dotter jobbade sent på restaurang utan bra förbindelser, då köpte vi en bil till henne... gammal som behövde mycket reparationer.

    SvaraRadera
  6. eller när hon försökte cykla hem på natten, punktering, kallt och regnigt

    SvaraRadera
  7. Att bilanvändandet minskar är nödvändigt när urbaniseringen fortsätter som den gör. man kan inte ha så mycket bilar i en stadskärna. Förhoppningsvis ökar bilpooler och del-ägande när det gäller bilar. det är en bra lösning :) Har du bil? Jag har gjort en omröstning på plusett: http://www.plusett.nu/omrostning-3421/anvander-du-bil

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin