Bild: Tara Whitsitt
För några år sedan såg jag dokumentären Köpgalna barn på SVT Play och den har stannat kvar i tankarna. Dokumentären handlar om hur reklam riktad till barn blir alltmer slipad, framför allt i USA, eftersom de tinte finns något förbud mot detta. Det är även barn som till viss del har makten över familjens konsumtion, de bestämmer vilka frukostflingor som ska handlas och var familjen ska åka på semester.
Dokumentären fick mig att bli mer uppmärksam på hur illa det faktiskt var i vår familj trots att vi anser oss vara medvetna konsumenter. Barnen väljer marknadsföringsmaterial tidningar utifrån vilka plastleksaker som följer med, Storebror ägde flera plagg med Star Wars motiv medan Lillasyster hade en period då hon älskade allt med Hello Kitty på. Vi har fortfarande en byrålåda full med Hello Kitty och Bilar plåster...
Hos Get Rich slowly hittade jag inlägget The Unbranded Kid: Thoughts on Marketing to Children. I inlägget diskuteras hur marknadsförare bygger upp varumärkeslojaliteten genom att vända sig till barn. Han citerar bland annat artikeln Raising a Brand-Free Kid där föräldrar pratar om hur svårt det är att undvika "varumärken" som Disney, numera finns Nalle Puh på blöjor till nyfödda.
I Sverige ser situtionen något annorlunda ut eftersom reklam som riktar sig till barn inte är tillåten. Enligt en undersökning från 2007 så minskar mängden reklam för produkter som chips och godis i medier som vänder sig till barn. Samtidigt är reklamen såpass omfattande att den ändå kan innebära ett hot mot barns hälsa.
Nu är barnen är större försöker jag resonera med dem kring reklam, särskilt som att de har valt reklamfinansierade kabel-TVkanaler men jag märker en tydlig skillnad på när de har tittat mycket på TV. Då pratas det mer om nerfguns och annat. Sen har vi leksakskatalogerna som kommer kring jul...
Läs mer!
Köpgalna barn eller Consuming kids som den heter på engelska finns inte längre kvar på Play men man kan se den på Youtube.
Sveriges konsumenter i samverkan har en temasida, reklam riktad till barn, som bland annat ger exempel på reklam riktad direkt till barn
Campaign For A Commercial-Free Childhood
How to Get Your Children Brand-Free Child's Play - hur man får barnens kläder att räcka längre
Jag har helt slutat att hamstra och storhandla.
SvaraRaderaP.S.
Barnbarnen får inget dött, de äter turkisk yoghurt naturellt. Och tycker om det!
Själv har jag aldrig lärt mig tycka om söta yoghurtar (men JAG får lov att äta Frosties med mjölk istället för godis :)
inget sött till barnbarn,skrev jag väl
SvaraRaderaDet där ser jag inte fram emot...än så länge är barnen så små att märken inte verkar spela någon roll. Jag vet att flera barn på förskolan är inne på hello kitty och pippi-prylar, men det är inget som vi sett ännu.
SvaraRaderaJag har funderat på att nixa direktreklamen hemma, för jag har förstått det som att företagen gör utskick till föräldrarna istället, och vi har ju hunnit få en del för barnmat, blöjor, babysim och leksaker och det är ju "öppna" brev som storasyster gärna bläddrar i.
Rent generellt är jag emot reklam riktad till barn då barn naturligtvis inte kan reflektera kritiskt kring produkterna och tillverkarnas vinstsyfte. Samtidigt kan jag förstå att t.ex. leksakstillverkare vill sälja sin produkt och vem kan egentligen avgörs bäst om ett barn vill ha produkten; ett barn eller en vuxen. Om leksaken sedan är direkt olämplig p.g.a t.ex. ngt våldsrelaterat har faktiskt föräldrarna ett stort ansvar för sina barn tills de fyllt 18.
SvaraRadera