onsdag 17 februari 2010

Askonsdag

Where do you find Lent?


Bild: liltree

Efter semmelfrossande (en på jobbet och en hembakad) på fettisdagen kommer askonsdagen och därmed inleds den kristna fastan. Askonsdagen har fått sitt namn efter en gammal kyrklig sedvänja att teckna ett kors av aska i pannan, som ett uttryck för sin vilja till bot och bättring. Denna sed har tydligen införts på nytt i en del församlingar i Svenska kyrkan.

Nu förtiden verkar de flesta svenskar inte tänka speciellt mycket på fasteperioden men på andra ställen har det blivit vanligt med en modern fasta ofta inriktad på att avstå från konsumtion eller TV. Fasta handlar ju om att avstå från något för att få tid och utrymme för eftertanke i sitt liv. Förra året hade tidningen Dagen fastebloggar.
Jag har funderat på om jag skall avstå från något men jag har inte riktigt bestämt mig än, bilåkande, alkohol, shopping? Donna med bloggen Simple living rules har valt att avstå från TV, vitt mjöl & vitt socker. TV känns inte som någon större utmaning och eftersom vi skall ha fest i helgen blir det både socker och alkohol. Inte låna några nya böcker utan läsa ut de 35 st biblioteksböcker som står i hyllan + alla mina egna olästa?

Fastar du?

5 kommentarer:

  1. nja, jag är nog inte beredd att avstå från nåt, varken mat, sex, alkohol eller böcker..

    SvaraRadera
  2. Som god (?) katolik bör jag fasta! Jag avstår från socker, alkohol och under mars ska jag ha köpstopp!

    SvaraRadera
  3. nja, inte fastar jag nu .... kan tänka mig att avstå från viss mat när sommaren kommer och äta mer grönt... men det är ju inte fasta ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag håller en fasta just nu. Kallar den för "straight edge-fastan" eftersom jag valt att avstå från alkohol, nikotin (rökare), koffein (dricker minst en kopp kaffe om dagen) och droger. Det är en utmaning, men jag är motiverad.

    SvaraRadera
  5. Hannele - :-D
    Magdalena, låter som bra saker att avstå från
    Fyllgia - verkar vara en tuff utaming. Jag är glad att jag aldrig börjat röka och kaffe dricke rjag inte heller. Att avstå alkohol däremot skulle nog vara lite av en utaming, inte så tuff - mer trist..

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin