måndag 15 februari 2010

Matmåndag: Lilla lunchlådan




"Speciellt kvinnor är fenomenala på att använda lunchtimmen till allt annat än att just äta lunch"

Häromdagen hittade jag Lilla lunchlådan, av Liselotte Forslin och Annica Triberg, på biblioteket. Eftersom jag oftast har med mig just lunchlåda till jobbet tänkte jag att det kunde vara bra att få lite inspiration.
Redan på omslagsfliken får man tips på bra saker att ha i skrivbordslådan eller i kylskåpet på jobbet. Själv har jag wasa sandwich och havregryn så att jag kan mikra lite havregrynsgröt när jag har tränat på morgonen. Misosoppepulver är en annan skrivbordslådefavorit att ta till när man blir hungrig.


Hur ska man göra för att må bra, hålla sig pigg och orka hela dagen? Den smarta lösningen är något så traditionellt som lunchlåda. - mat som man lagar själv och tar med i en praktisk låda till jobbet.

I Lilla Lunchlådan ligger fokus på att äta bättre och därmed må bättre. Boken innehåller en hel del dietist råd (gör en fettbudget) men även flera smaskiga recept och bra tips (t. ex nio supergoda mackor). Eftersom jag har haft lunch med mig under stora delar av min skolgång så borde jag ha rutinen inne men ibland kör man fast (t. ex när man skall hitta på bra matssäck till barnens utedagar). Men den här veckan skall jag ialla fall testa macka med spenatomelett!

Det enda jag saknar i boken är tips på bra matlådor, alltså själva förpackningen. Själv använder jag allt från tomma glasburkar till min bento från laptoplunches. Till barnens utedagar har vi investerat i en stor mat-termos och en mindre från Primus. Vi har även ett mealkit från light my fire. Lillasyster vill alltid ha samma sak med sig, makaroner med majs och pesto...

Boken hittar du på ett bibliotek när dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin