Rusningstrafik i Göteborg, bild av andreasnilsson1976
En höggravid Pernilla Jonsson (som jag träffade i morgonsoffan i höstas) medverkade i kvällens Aktuellt. Hon pratade om vad som skulle kunna få oss att minska vårt bilkörande och om varför SUV:ar är så populära.
Se inslaget här.
Stockholms trängselskatt skulle ge närmare en miljard kronor i överskott per år, för att finansiera vägar och kollektivtrafik, har blivit ett ekonomiskt fiasko, eller har det? I Göteborg säger man inte längre tvärt nej till trängselavgifter. Socialdemokraterna i Göteborg säger nu att trängselavgifter kan vara ett sätt att ta ansvar för miljön.
Vi åker kommunalt till våra arbeten i centrala Göteborg. Eller först promenerar vi till dagis och lämnar barnen, sen tar vi spårvagnen därifrån ner till stan. Tidigare, när vi hade tjänstebil med parkeringsplats i stan, hände det ofta att vi tog bilen för att det regnade eller för att vi var sena... Så för oss var det främst en bekvämlighetsgrej att ta bilen. Vi betalar ju inte gärna 140 kr per dag för att parkera stan heller. Om jag inte åkte spårvagn skulle jag heller inte hinna läsa så många böcker...
onsdag 20 februari 2008
Klimatdiskussion i Aktuellt 20/2
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tar det längre tid att ta spårvagnen jämfört med att köra bil inkl. parkering osv?
SvaraRaderaAtt åka kommunalt kräver en annan inställning. Att inte se tiden på tåget som slösad utan istället som en stund egentid med en bok eller sina tanakar.