måndag 17 september 2007

Så blir du ekochic!

Det skall vara Urban Eco i år... Aftonbladet har intervjuat Susanna Elfors som ligger bakom miljö- och rättvise-guiden asfaltblomman.se. Men trendigast är givetvis kändismammorna med Gwyneth i spetsen. Artikeln innehåller dock några grundläggande tips som alltid är värda att komma ihåg;

  1. Shoppa mindre. Tänk efter. Behöver jag verkligen så mycket saker?
  2. Ta det lugnt. Du behöver inte resa eller uppleva så mycket.
  3. Återanvänd. Handla kläder, leksaker och möbler på second han
Jag känner mig plötsligt väldigt hollywoodtrendig ;-D

Äntligen är bookmooch "up and running" igen. Webbplatsen har legat nere några dagar och jag har haft svårt abstinens. Idag fick jag Then She Found Me på posten. Författaren har även skrivit My Latest Grievance som jag verkligen gillade. Nu skall jag se om jag kan moocha hennes andra böcker.


Denna veckan hänger jag på Menu Plan Monday. Det blir en del halvfabrikat denna veckan eftersom delar av familjen är ute och flyger. Jag funderar på att köra en månad helt utan halvfabrikat - kanske i oktober? Inga frysrätter, inga konserver. Enda undantagen blir dotterns rismjölk, te, kryddor och kaffe.

Måndag
: sweet chili lax (lunch i matlåda)
rester från helgen inkl. tårta (middag)
Tisdag: smörgåsar med hummus & gurka (lunch i matlåda)
spenat & linssoppa + det sista av helgen födelsedagstårta
Onsdag: pyttipanna som barnvakten värmer
Torsdag: Själv är jag bortrest men de andra äter förmodligen falukorv i någon form
Fredag: Maken & barnen gör tortillapizza
Lördag: Färsk pasta (lunch), något annat (middag)
Söndag: Köttbullar (lunch), överraskning (middag)

Behöver du inspiration? Fler veckomenyer hittar du här.

Dagens recept: Sweet Chili Lax - väldigt enkelt och jättegott!

Lägg laxfiléer (eller en hel laxsida) i en ugnsfast form. Häll över sweeet chili och sätt in i ugnen (ca 225 grader) tills laxen är färdig. Det brukar ta ca 15 min. Laxen skall helst inte bli för torr utan så ta gärna ut den lite tidigare. Servera med ekologiskt ris och lite grönsaker.

Mina barn är inte så jätteförtjusta i stark mat så det kan vara bra att göra några laxbitar med bara limejuice eller liknande över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin