måndag 4 juni 2007

En fest för livet och miljön

wedding

Det råder tydligen bröllopsfeber, allt fler gifter sig (även om jag inte har blivit bjuden till något bröllop på länge). I SvD läser jag om att bröllop bara blir dyrare och dyrare. Familjeekonomen Ylva Yngveson uttalar sig om att det blir vanligare att låna till bröllopet. Helt galet tycker jag! Klart att man skall ha en kul fest om man vill när man gifter sig men ett bröllop vara oftast bara en dag och sen är det över, tårtan är uppäten och blommorna har vissnat.


- En bröllopsfest är ingen investering i samma mening som en bil eller ett hus. En bil har du 7-8 år på dig att betala tillbaka, en bröllop är över dagen efter och ska egentligen vara avbetalat då. Har man inte kunnat spara ihop till ett bröllop bör man fråga sig hur man ska klara av att betala tillbaka lånet, säger hon, och påpekar att knackig ekonomi är en vanlig orsak till att relationer spricker.
Gröna alternativ

Själv gifte jag mig på påskafton för drygt 4 år sedan. Vi gifte oss borgligt på Hotel Park Avenue och min bror fotograferade oss i Botaniska. Vi gorde det mesta själva med hjälp av familjen (inbjudningar, tårtor, brudbukett, håruppsättning, brudklänning) och själva bröllopet gick på ungefär vad en bröllopskoordinator kostar idag....


Läs mer om dyra bröllop och annat!
Bröllop måste inte vara så svårt (tipsar om att fynda klänningar och tiaror på Blocket). Dyr väg till altaret - murgröna är helt ute.
Magdalena Ribbing, DNs etikettexpert besvarar frågor om klädsel och annat som rör bröllop
Om att bröllopet blir en dyr men inte speciellt betydelsebärande filmstjärnelek för en dag
Men jämfört med Förenade Arabemiraten ligger svenska brudpar i lä rent kostandsmässigt.
Bild: privat

2 kommentarer:

  1. Jag skulle heller aldrig låna till ett bröllop. Har man inte råd med stort får det bli småskaligt.

    Vårt bröllop kostade oss ungefär 12 000 men så var det ju bara till för oss också. Vi kände inget behov av en stor fest utan ville göra det hela så romantiskt som möjligt.

    Det blev en helg i Helsingfors, borgelig vigsel, 7-rätters middag, lyxig svit och massor av champagne. Det var första helgen utan vår då 11 månader gamla dotter. Lyx för oss och mycket minnesvärt - speciellt eftersom lillebror blev till på självaste bröllopsnatten ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har för mej att det var gratis när vi gick till Rådhuset (Till min första förlovning lånade vi pengar till ringar, det gick också dåligt).

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin