onsdag 1 oktober 2014

Hur gick det med supersparandet egentligen?

Mat

Jag är verkligen lättroad...


Under september månad deltog jag i Frivid42s utmaning att superspara i September. Å ena sidan gick det ganska bra eftersom jag levde supersnålt - å andra sidan använde jag överskottet till att delbetala en resa vilket innebar att det inte blev något extra tillskott till sparkontot. Jag fick faktiskt leva rejält snålt under de sista dagarna i september. Eftersom de pengar som jag sparat till resan under flera år fortfarande är låsta på ett konto var jag tvungen att tömma alla mina andra sparkonton, buffertar och liknande. Så nu känns det på något sätt som om jag är skyldig mig själv pengar men det kommer att rätta till sig under hösten. Det är bara att fortsätta att betala mig själv först som jag alltid gör - fast lägga undan en lite större del till det än annars. Sen kan jag glömma det där med att byta ut min gamla mobil också....

Mina  besparingar
Matlåda till jobbet nästan alla dagar
Satsade på billig mat
Plockade svamp, frukt och bär
Åt ur förråden
I princip köpstopp på kläder och annat (köpte strumpbyxor och födelsedagspresenter)
Inga onödiga transporter (köpte ett bussmånadskort och betalde månadsavgiften till Sunfleet bilpool)
Drog ner på alkohol (köpte inget på Systembolaget och drack ett glas cider ute)

Mina inkomstökningar
Mina enda inkomstökningar var tyvärr en bonuskupong från en livsmedelskedja och 30 kronor i pantpengar för burkar och flaskor. Jag lyckades inte ta mig samman och sälja några saker. Visserligen arbetade jag lite övertid men det kommer inte att märkas på lönekontot förrän nästa månad.

Min största uppoffring under supersparmånaden var att gå hem nästan hela vägen från stan istället för att ta taxi....Eftersom jag sällan är ute och festar så hade jag inte koll på det framåt morgonkvisten är några timmars glapp efter att nattrafiken har slutat köra men innan den vanliga trafiken har börjat gå. Istället för ta taxi och komma hem på 15-20 minuter så gick jag några kilometer, väntade 20 min på en buss som tog mig en bit på vägen och gick sedan ytterligare några kilometer...

Det bästa under sparmånaden var när jag blev bjuden på restaurang och provade koreansk/mexikansk mat. Väldgt gott och trevligt! Det var också lyxigt att mingla runt på bokmässan och dricka gratisvin.

Resultatet i siffror

Fasta utgifter 8352
Välgörenhet 200
Rörliga utgifter 2973
Mitt vanliga sparande (inkl extra-amortering) 7326

Mina rörliga utgifter blev väldigt låga under september trots att jag åt lunch och middag ute vid några tillfällen. Dessutom fyllde tre av mina närmaste familjemedlemmar år samt att vi hade födelsedagskalas hemma. Tack vare snålandet fick jag ett rejält överskott på några tusenlappar som användes för att delbetala min resa.

Vad har jag då lärt mig av supersparprojektet? Framför allt att jag tycker att jag har ett fantastiskt liv och att en sparmånad egentligen inte gör varken till eller från vad gäller livskvalitet. Jag tror att jag är bra på att ta till vara på de små glädjeämnena i livet helt enkelt. Det hjälper nog att jag är omgiven av vänner och bekanta som delar mina värderingar eller i vart fall inte bryr sig nämnvärt om vilka val andra gör i livet.

Hur gick det för er?

4 kommentarer:

  1. Vad duktig du är ändå! Du är ju alltid duktig på att hushålla med resurserna. Så här gick det för mig http://xn--guldkantpvardagen-hrb.com/2014/09/25/superspar-september-uppdatering/

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är svårare när man inte kan skära bort olika typer av abonnemang och liknande och se stor skillnad direkt.

    SvaraRadera
  3. Visst var det nyttigt att tänka till och fundera på sin konsumtion, allt överflöd som finns...

    SvaraRadera
  4. Jag har svårt att se vad resultatet blev egentligen. Hur kopplar resultatet till en snittmånad?

    Om jag relaterar till vår familj och vår budget så verkar förhållandena mellan fasta och rörliga utgifter väldigt olika. Är det just sparmånade som gör det, eller?

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin