onsdag 15 oktober 2014

Bokonsdag: det goda enkla





Det goda enkla är en ny kokbok av mor och dotterteamet, Anna och Fanny Bergenström. Jag verkligen älskar den klassiska kokboken Annas mat. Mitt exemplar som jag fick i julklapp av min mor 1997 är kladdigt och fullt av fettfläckar på var och varannan sida. Dessutom har jag lagat ryggen flera gånger - kort sagt är den välanvänd. Ett av mina favoritrecept är vridna baguette men tiramisun går inte heller av för hackor (jag brukar göra den portionsvis i glas och med eau de vie ) och jag lagar alltid Åländsk kålrotslåda till jul.
Det goda enkla fortsätter i samma spår som duons tidigare kokböcker, de vill inspirera till delvis nya vägar i köket med maten som de tror på för framtiden. Mat som innebär mer grönt, mer bönor, linser och spännande nygamla korn men också några lite fisk- och kött (satsa på ekokött råder författarna, för då vet man att djuren har haft det skapligt). Dessutom lite desserttips, främst fruktbaserade sådana (jag blir hungrig bara av att bläddra i boken...) Recepten är lagom exotiska, det är både franska och spanska (och lite indiska) influenser men ändå så svenskt på något sätt.
Bok innehåller också ett stort kapitel om plockmat, något som är enkelt och trevligt att bjuda på. Plockmat till middag går alltid hem hos mina barn och jag själv älskar Annas vitlökschampinjoner (som även finns i min gamla Annas mat) Dessutom får man ta del av författarnas bästa knep och kökstips:

I våra kök är inredningen enkel och köksmaskinerna få. Men vi har båda ett rejält basförråd av goda ting som vi helst inte vill vara utan. Det kan handla om en riktigt god peppar, favoritsardellerna, mild och fin olivolja från Kreta eller en spansk sherryvinäger. Och dessutom allehanda örter och kryddblandningar som vi använder flitigt. Med stapel­varorna på plats är det mycket lättare att improvisera och få inspiration och lite förnyelse i matlagningen.

En del av bilderna känns igen från kokboks-succen Kärlek, oliver och timjan men jag gillar verkligen Fannys aptitliga bilder. De känn rustika men inte superstylade. Som att maten faktiskt kommer att ätas upp någon minut efter att bilden tagits.

Några recept som man kan ta del av på webben
Bread & butter pudding med äpple, hasselnötter och vanilj.Fannys och Annas vardagssallad med korn, valnötter, mynta och persiljaSystrarnas soppa med kikärter, tomat och mangold.


Jag undrar vad jag ska laga till helgen!


Om författarna
Anna Bergenström är en av vårt lands mest omtyckta kokboksförfattare och var under flera år matskribent i Dagens Nyheter. Fanny Bergenström är fotograf och skribent med mat, resor och blommor som specialitet.
Det här med mat verkar vara något som går i släkten, Anna Bergenströms mamma Pernilla Tunberger var även hon matjournalist på Dagens Nyheter och skrev, förutom mycket recept och ett par kokböcker även artikelserier med konsumentperspektiv. Hon granskade hela livsmedelsindustrin, allt från transporter till försäljningen av maten och sägs vara den som drev igenom att att alla förpackningar av livsmedel måste märkas med förpackningsdatum och bästföredag. Hennes mamma i sin tur, Märta Zätterström, var också matskribent.

Mer
Matriarkens höst, intressant artikel ur min nya favorittidskrift Hunger
Meny i P1, Fanny och Anna Bergenström lagar farrotto, sallader och bread and butter pudding

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin