Idag invigs hållbarhetssatsningen Design Intelligence;FASHION i New York. Programmet
består av ett 50-tal workshops, seminarier, föreläsningar och matchmakingprogram där nyckelpersoner ur den svenska och den
amerikanska modebranschen får möjlighet att tillägna sig fördjupad kunskap om hållbart mode inom såväl
produktion som materialval.
Design Intelligence;FASHION ingår i satsningen Swedish Fashion Goes
New York. Satsningen innefattar även evenemanget Northern Exposure
på modemässan Capsule, där svenska och finska märken presenteras på New
Museum den 17/9, samt seminariet ”Swedish
Fashion – H&M, Acne and Much More” som arrangeras av Svensk Form på
Fashion Institute of Technology (FIT) 13/11.
Talarna utgör en blandning av representanter
från svenska modemärken och internationella experter
inom hållbart mode: Hazel Clark, Timo Rissanen, Sabine Seymour och Otto
von Busch - Parsons the New School for Design, Sarah Scaturro-
Conservator på The Costume Institute, Gudrun Sjödén,
Ulrika Berglund - Stockholm University, Emy Blixt - Swedish
Hasbeens, Rebecca Earley - MISTRA Future Fashion, Eric Stubin-
Trans-Americas Textile Recycling Co, Martina Arfwidson- Face Stockholm,
Michael Bricker
– People for urban progress och Marcus Bergman, hållbarhetschef på Gina Tricot.
Evenemanget är initierat av Svenska institutet och Designboost och
genomförs i samarbete med Sveriges generalkonsulat i New
York, Svensk Form, Exportrådet, Parsons The New School for Design,
Cooper-Hewitt National Design Museum samt svenska och internationella
modeföretag och opinionsbildare ur branschen.
Har du vägarna förbi kan det vara bra att veta att föreläsningarna den 19.e är gratis,
öppna för allmänheten och hålls i Tishman Auditorium på The New School (66 W12th Street).
Röhsska museet har visat en del intressant tidlöst mode, lite närmare...
SvaraRaderaTack för ett bra inlägg och en bra blogg!
SvaraRaderaHannele, jag var på Ond design i går, planerar att skriva lite om den framöver.
SvaraRaderaSå blir du rik..., tack!