måndag 30 november 2009

Matmåndag - Cranks bästa recept



Jag kollar alltid in bokhyllorna när jag besöker Emmaus på Hisingen. För ett tag sedan gjorde jag ett riktigt fynd, Cranks bästa recept för bara 20 kr.
Cranks är en legendarisk vegetarisk restaurang som funnits sedan början av 60-talet. Londonrestaurangen som jag själv besökt ett flertal gånger stängde tyvärr 2001 men det finns en restaurang i Devon kvar.

I den här kokboken hittar man klassiska recept som t. ex Cranks brödbullar och Cranks citrondricka. Ingredienterna är ovolaktovegetariska men istället för choklad används nästan uteslutande carob och i de flesta fall har vanligt socker ersatts av brunt råsocker, melass eller liknande. Enkla men bra råvaror och hantverksskicklighet har alltid stått i fokus för Cranks. Det är en bra grundkokbok somm innehåller allt från salladsdressingar till soppor, bröd och olika drycker.
Mitt absoluta favoritrecept är Cranks nötstek (nutroast) som vi har lagat vid födelsedaga roch liknande sedan jag var tonåring (jag blev vegetarian när jag i 10-års åldern). Jag föredrar att använda cashewnötter men det går bra med alla sorters nötter. Receptet är även uppskattat av personer som inte vanligvis äter så mycket vegetariskt ;-)

Originalutgåvan gavs ut 1982, året efter att David Canter, en av grundarna oväntat gått bort. Min bok är från 1984 och har du tur kan du hitta ett ex på Bokbörsen eller i något antikvariat.

4 kommentarer:

  1. Jag gav bort mitt exemplar efter en utrensning för några år sen och ångrar mig verkligen! Det är inte alltid så bra att rensa :)
    Nu ska jag kolla på Bokbörsen!

    SvaraRadera
  2. Toppen med billiga böcker, på Ebbas Stadsmissionen på Vårväderstorget köpte jag nästan nya pocket för 5 kr förra veckan.

    SvaraRadera
  3. Min absoluta favoritkokbok! och snygg är den också. Vilket fynd 20 spänn!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin