onsdag 3 december 2008

Bokonsdag - lev bättre med mindre


"The only way to get more out of life is to choose less. Less stuff. Less activity. Less wanting more. . . . May God give us the courage to choose less stress in order that we might experience more of the life he has planned for us."

Den här boken är ett av min Bookmooch fynd. Författaren Mark Tabb har tidigare arbetat som pastor vilket genomsyrar stora delar av boken. Boken handlar myckt om att leva enkelt och nära gud. Boken är ganska ytlig men lämpar sig ändå inte så bra för sträckläsning. Det ger mer att läsa ett kapitel i taget och reflektera över innehållet.
Ett kapitel som gör mig lättad över att inte bo i USA är det kapitel som på ett humoristiskt sätt beskriver det stora racet som drar igång när skolan slutar för dagen. Hur föräldrar sitter och väntar i sina bilar för att köra vidare till nästa skola, träning eller aktivitet. Plötsligt tycker jag att vi i jämnförelse har ett väldigt lugnt och skönt liv men så har vi ju också aktivt valt att inte låta barnen delta i en massa kvällsaktiviteter.

Det jag inte gillade med boken är det religiösa anslaget. Jag har visserligen medlem i svenska kyrkan även om jag inte är speciellt aktiv men jag känner inte att jag behöver läsa om gud och Jesus på varenda sida. Hemmamamman tyckte också att den var lite för religiös.

Lite kuriosa
Tabb har skrivit en bok, the Usual Suspect: My Calling to the New Hardcore Movement of Faith, tillsammans med skådespelaren Stephen Baldwin (yngst av de skådespelande bröderna Baldwin) som handlar om hur Stephen blev religiös...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin