lördag 24 november 2007

Stockhomsbesök och en köpfri dag

Bilden är tagen av ErikVi kom upp till Stockholm på eftermiddagen. SVT hade bokat in oss på ett hotell som hade lekrum och som bjöd på en riklig kvällsbuffé. Det var riktigt bra! På kvällen kom brorsan över och bjöd på ett glas rödvin medan barnen tittade på film i barnhörnan.
Kl 06.00 följande morgon hämtade taxin upp mig och tio minuter senare stod jag i entrén till TV-huset. Uppe på Gomorron Sveriges redaktion var arbetet redan i full gång. En studiovärdinna fanns till hands och tog hand om mig innan jag fick komma in i sminket. Jag blev både sminkad och fixad i håret, t.o.m öronen "mattades ner" för att inte blänka i rutan.
Jag hann dricka lite honungsvatten och växla några ord med Pernilla Jonsson, företagsekonom från Kairos future, som jag skrivit om tidigare (Efter köpfesten, Lite om frivillig enkelhet i media och Ekologiskt à la 2007) som skulle prata om konsumtion och frivillig enkelhet . Brevid oss satt Beatrice Ask som såg trött ut.
Efter en liten stund kom det en kille med hörlurar och visade oss in i studion. Vi fick sätta oss i soffan och de satte på oss varsin "mygga". Sen körde det igång.
Efteråt tog vi av oss myggorna, sa hejdå till programledaren och gick ut. Vi höll på att inte hitta ut i halvmörkret så vi var tvungen att be en tekniker om hjälp. Kulisser dolde alla utgångar. Sen frågade studiovärdinnan om vi ville stanna och äta frukost och "hänga lite" men vi bad bägge två om att få en taxi. Jag skulle ju tillbaka til lfamiljen och äta frukost. Helt plötsligt kom Thomas Bodström gående. Två justitieministrar så tidigt på morgonen...
Bara 10 minuter senare var jag tillbaka på hotellrummet.
Det var lite roligt när vi kom ner i frukostmatsalen. Jag höll på att ta flingor när det kom fram en kvinna och frågade om det var jag som hade varit med på TV. Hon tyckte att det var ett intressant ämne. Tänk dig själv, du vaknar på ditt hotellrum, slötittar lite på TV. tar en dush och går ner och äter frukost. Där sitter den personen som precis var med i rutan...
När jag checkade ut från hotellet frågade killen i receptionen lite genererat om inte jag hade varit på TV. Han satt att han visserligen såg många olika ansikten i jobbet men att han tyckte ända att han hade känt igen mig . Det kan låta löjligt men grejen är att man inte tänker på alla tittare, jag tror typ bara att mamma och familjen tittar och blir lika förvånad (generad) när någon kommenterar en artikel eller intervju i TV.

Dogs at War

Bilden är tagen av surstubben
 Resten av dagen drog ungarna och jag omkring i ett regnigt Stockholm. På förmiddagen besökte vi Armémuseum som låg på gångavstånd från hotellet. Det var visserligen ett intressant museum med mycket att titta på men ungarna var nog lite för små för att riktigt uppskatta det. Jag gillade t. ex utställningen "Marketenteriet", en kopia på ett militärserveringsställe från 60-talet. Det mest minnesvärda (och skrämmande för barnen...) var en tablå som skulle symbolisera civilbefolkningens lidande under 30-åriga kriget. Tablån föreställde en gumma och en utmärglad hund som försökte slita loss kött ifrån ett ruttnande hästkadaver...

Kulturhuset

Bilden är tagen av freeariello

På eftermiddagen tillbringade vi några timmar på Kulturhusets Rum för barn tillsammans med min bror. Vi fick leka inomhus eftersom det var så dåligt väder. Barnen röjde runt på utställningen Rum för rörelse och vi läste böcker på biblioteket, Sen var det dags att gå till tåget. Barnen tyckte att det var kul att åka tåg, de övriga passagerarna som satt brevid oss i "tysta avdelningen" var nog inte lika roade... Som tur var somnade ungarna efter någon timme och jag kunde läsa lite i min medhavda Katy Reichs bok.

Min köpfria dag
Jag fick precis vad jag önskade mig, vacker väder och att få vara tillsammans med familjen. Maken är fortfarande bortrest men barnen och jag var ute och spelade fotboll. Det känns som om det var evigheter sen vi såg solen. Sen cyklade vi ner till vårt bibliotek och lånade böcker (vi kunde ju inte låna några i Stockholm till Storebror besvikelse). På eftermiddagen bakade vi tigerkaka och bjöd över mormor på lite fika.

1 kommentar:

  1. Då slapp du ju regnet här kanska, haha, nu minns jag också pudrade öron, jag blev också förvånad över att folk som jag inte trodde, hade sett mej på tv.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin