onsdag 14 november 2007

Är du nöjd?

The rats attack

Bilden är tagen av Zillafag och publiceras med Creative Commons Licens.

I september löpte mitt gymkort ut och jag förnyade det självklart inte (kan inte riktigt se att det är nödvändigt eller en förbrukningsvara). Å andra sidan vem behöver gymkort när man kan plocka fram syskonvagnen och dra omkring på 12kg (Lillasyster) + 16kg (Storebror) + 11 kr (barnvagn). Storebror åker vanligtvis inte vagn utan cyklar till dagis men de senaste två dagarna har han varit sjuk så då har han fått åka vagn. När han och jag har varit hemma har vi har bland annat ägnat oss åt fågeskådning. Vi har hängt upp talgbollar på balkongen och får bland annat regelbundna besök av en enbent talgoxe. Någon ekorre har vi dock inte sett till, men så bor vi ju på 2:a våningen också.

Bli nöjd!

Via bloggen The Smart Woman's Guide to a Simple Life fick jag tips om boken Get Satisfied: How Twenty People Like You Found the Satisfaction of Enough.

Get Satisfied: How Twenty People Like You Found the Satisfaction of Enough is brimming with the compelling personal stories of eleven women and nine men across the country in their 20s, 30s, 40s, 50s, 60s and 70s. They are everyday people who prove that each path to The Satisfaction of Enough is unique and that everyone has a different take on what’s right at any particular time. Whether they’ve chosen to be satisfied with a little or a lot, they are all wealthy in their contentment.

Boken ge ut av Simple Living America. På bokens webbplats kan man skicka in sina egna historier och även läsa om andra upplevelser. Det finns även ett färdig diskussionsunderlag om man vill starta en studiecirkel eller ta upp boken i en bokklubb. Boken verkar ännu inte finnas på några svenska folkbibliotek (tipsa gärna ditt bibliotek) eller universitetsbibliotek men kan köpas på Adlibris och Bokus.com för en dryg hundralapp.
Själv är jag oftast nöjd med mitt liv men allt för ofta hänger man upp sig på småsaker.

Läs mer!
Simple Living Americas blogg
Simple Living Stories: Our members speak

P.S Läs gärna artikeln i Tidningen Dagen om mitt köpstopp.

3 kommentarer:

  1. Jomen jag är helnöjd. Innan jag fick fast jobb var jag det inte, jag saknade stabiliteten som en fast anställning ger. Men nu har jag verkligen allt man kan önska sig! Jag kan verkligen inte komma på något som jag saknar och som skulle göra mig till en lyckligare människa om jag fick det.

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, ekorrar kan klättra :)! Vi bor på fjärde våningen, och ekorrnarna klättrar hit på fasaden (puts) man hör hur det rasslar. De gillar talgbollar väldigt mycket, men ännu mer jordnötterna. De brukar hänga upp och ner och äta, ibland hänger de i bakfötterna och lyfter upp påsen till munnen med framtassarna. Fråga mig inte hur de lyckas med det... Hoppas ni får se någon ekorre där, de är extremt söta på nära håll!

    SvaraRadera
  3. Jag förnyade inte heller mitt gymkort och har inte saknat det, vuxna söner tjatar på mej, så jag inte glömmer att röra på mej :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin