tisdag 4 mars 2014

Fettisdag



Min typ av semla, lagom stor med mer mandelmassa än grädde

Förra året inföll fettisdagen när vi var i fjällen och till och med där (utan elvisp eller kavel) gjorde jag egna semlor. Även om jag kan erkänna att den egentillverkade mandelmassan (på finhackade mandlar och "krossat strösocker") kanske inte var den godaste jag ätit... Men i år är jag hemma och har jag tillgång till elvisp till exempel, något som jag annars har klarat mig utan i knappt ett år.
Här ett bra recept med tips och råd om hur man får de smarrigaste semlorna. Smart tips om att ta fram smöret kvällen innan istället för att smälta det. Det får jag testa nästa år eftersom mina semlebullar redan är bakade och klara. Jag kör på ett vanligt vetebullerecept från den klassiska "7-sorters kakor". Det blir nog också bra!

3 kommentarer:

  1. jo, vi lät barnen fylla sina egna efter smak, nu köper maken och jag en färdig och delar ofta :)

    SvaraRadera
  2. Egen mandelmassa är nog gott men lättare om man har tillgång till en matberedare eller kanske mandelkvarn.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin