onsdag 27 mars 2013

Bokonsdag: Skit i räntorna

Idag blir det en recension av en ekonomibok med den kanske lite provocerande titeln Skit i räntorna - 343 konkreta sätt att spara pengar. Filosofin bakom titeln är att man ska sluta oroa dig för vad Riksbanken bestämmer och istället lägga sin energi på det man själv kan påverka.
Boken som kom ut 2010 är en lång sammanställning av olika tips och tricks för att spara pengar inom olika områden. Den riktar sig till "vardagssparare" och innehåller egentligen inga nyheter även om några udda tips sticker ut (lägg stearinljusen i frysen så brinner de långsammare).
Boken är uppdelad på områden som hus & hem, spara energi, mat, internet och telefoni, försäkring och bank, bil, fritid & hobby, hälsa och skönhet och fest. I slutet av boken finns ett kapitel om budget liksom ett som fokuserar på rabatter.

Roligaste tipset tycker jag, är att lansera en spartävling i familjen.

Lite reflektioner kring det här med att spara pengar
På sistone har jag recenserat flera leva billigt böcker men efter att ha läst bloggar som Mr Moneymustache eller om Trent på Simple dollar som lever på en inkomst och spara den andra har jag börjat fundera på om det har någon större effekt att spara lite här och där...
Dels ska man väl fråga sig varför man vill spara pengar, för att man måste (på grund av arbetslöshet, sjukpension) eller för att man har ett visst mål (en önskan om att downshifta eller exempelvis sluta jobba innan man når regeringens idé om lämplig pensionsålder).
För visst kan man se över alla små kostnader men frågan är om det inte är att sätta ribban för lågt? Är det inte lätt så att alla små besparingar lätt försvinner eller man skulle kunna använda sin tid mer effektivt? Och hur ofta gör folk något med pengarna de spara in här och där? Används det till att amortera eller till en buffert?

Jag har inget svar på den här frågorna och det är en pågående diskussion ute i bloggosfären om vad man ska satsa på:
Saving money: big and little wins
Little Steps: 100 Great Tips For Saving Money For Those Just Getting Started
Keep Trying New Frugal Tactics (363/365)
Living on (a Lot) Less
Make More Money: How to Supercharge Your Income

 Jag kommer att fortsätta recensera böcker om att leva sparsamt, bland annat the Tightwad Gazette som anses som en av biblarna inom området. Det blir även en recension av boken Miserly Moms som stått i hyllan i många år. Den har samma utågångspunkt som Tightwadgazette men ett helt annat angrepssätt. Recension kommer i april!

Peter%20Wiklund:%20%22Skit%20i%20r%C3%A4ntorna%22

Om författaren
Boken är skriven av Peter Wiklund, journalist och författare som tidigare har skrivit böcker om bland annat marknadsundersökningar och hur du får smartare möten på jobbet. I Peters familj ingår enligt uppgift bland annat sju barn, så han har enligt egen utsago god erfarenhet av att vända på kronorna. Och det är det här jag saknar  i boken, det personliga anslaget. Jag vill ha mer info om författaren och hans sparstrategier - vad har varit svårt - vad har varit lätt? Vad började han med och vad har han och hans familj gjort med pengarna?

Mer
Spara? Han har 343 tips

3 kommentarer:

  1. Vad intressant! Jag har alltid trott på att spara lite här och där är det mest effektiva sättet (för mig) att spara pengar och hålla mig ovanpå min ekonomi, men det är alltid intressant med nya perspektiv. Det blir ju inga gigantiska summor som tex. om jag skulle köpa och sälja aktier istället, men lyckas jag spara en femhundring extra en månad för att jag inte köper typ ett par nya träningsbyxor utan nöjer mig med mina gamla kan den femhundringen verkligen hjälpa mig med en räkning eller oväntad utgift nästa månad. För mig som är låginkomsttagare behöver jag även låga utgifter, det finns inga 25 000 att satsa på aktier och fonder eller vad det kan vara utan jag behöver spara små summor för att på sikt ha en buffert. Och SEDAN tror jag att man kanske kan grotta ner sig i räntor och placeringar etc. Men det är bara min enkla åsikt, jag är bara nybörjare på det här med att hålla koll på sin privatekonomi. Hittar alltid så bra tips i din blogg, och mycket att fundera på och inspireras av tack!

    SvaraRadera
  2. Kistina, jag tror att låga utgifter är en av de viktigaste delarna av att få koll på sin privatekonomi. Och att spara 500 kr i måanden är definitivt inget att förakta. Något som jag ser som en av de stora besparingarna i mitt liv är att ta med lunch varje dag till jobbet - jag spara minst 800 kr/månad på det! Men att leta pantburkar känns å andra sidan inte som någon vettig användning av min tid.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Se denna länk till Mrmoneymustache,handlar om respekten för pengar...både stora och små.
    http://www.mrmoneymustache.com/2011/08/01/a-millionaire-is-made-ten-bucks-at-a-time/

    / Oskar

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin