torsdag 21 mars 2013

60% solution budget

Budgeting

Bild: 401(K) 2013

"If the problem is having champagne tastes on a beer budget, you'll need to take a long, hard look at where the money is going and why. Perhaps you're using money and things to fill a void in your life. Often, the steps needed to fill that void have little to do with money".
 Förra veckan skrev jag om the balanced money formula. Jag hade personligen svårt att få ihop min budget som ensamstående och samtidigt komma under 50% för mina behov. Istället hittade jag "the 60% solution" i inlägget Budgeting for Non-Budgeters: The 60% Solution på Get rich slowly. Även här handlar det om bredare kategorier. Det är Richard Jenkins på MSN Money som står bakom modellen. Här beskriver han sin modell:

Looking at my own spending history, I realized that it wasn't the little luxuries here and there that got me in trouble. It was the large, irregular expenses -- like vacations, major repairs and the holidays -- that did all the damage. To avoid overspending, I had to do a better job of planning for those.

Jag har gjort en vanlig budget men delat upp de olika kategorierna i 3 områden motsvarande 60% för behov, 10% för skapade behov och 30% uppdelat på 3 olika typer av sparande á 10% vardera. Sen räknade jag helt enkelt baklänges utfrån min nettoinkomst (enligt Jenkins ska man egentligen räkna utifrån brutto och räkna med skatt som "behov"men det är för krångligt tycker jag).

Säg att jag får ut 21 000 kr netto då blir modellen så här:
12600 kr ska täcka behovskategorin
2100 kr för skapade behov/wants
6300 kr sparande


Jag är visserligen inte helt i mål än, framför allt inte vad gäller sparandet men kategoritänkandet
gör att jag har något att sikta mot. När jag t. ex har tittat på lägenheter vet jag var mina begränsningar går även om banken säger att jag kan låna mer pengar.

Min 60% budget för januari var:

50.40% (60)
14.45% (10)
36.82%  (30)


Men utfallet blev:
43.54% (60)
35.26% (10
21.03% (30)


Bland annat var det decembers utgifter som  gjorde att det blev mindre sparat än vad jag hade tänkt i januari. Något att tänka på inför det här året... Men så länge behovskategorin håller sig under 60% kan jag känna mig lugn. Det ska bli väldigt intressant att följa utfallet under året. Jag inser att jag kommer att få räkna om när jag köper mig en lägenhet. Då kommer mina fasta utgifter att öka. Så snart skilsmässan går igenom kommer jag också att behöva lägga mer pengar på försäkringar etc.

En annan stor fördel med 60% budgeten är att det öppnar upp för diskussioner om privatekonomi utan att man för den delen behöver gå in på exakt vad man tjänar vilket oftast kan vara lite känsligt. En familj som har två inkomster har naturligtvis helt andra förutsättningar än vad en sjukpensionär eller en studerande har men det är fortfarande en budget som kan anpassas för olika förhållanden. Ett bra tips är att göra en 60% budget utifrån den ekonomi man skulle få om man blev arbetslös. Jag har t. ex valt att lägga min budget utifrån en månadslön inkl en vabvecka för att skapa lite marginal. Skulle barnen hålla sig friska har jag istället extra pengar att lägga på sparande, amortering och/eller konsumtion.

Hur ser er ekonomi ut  - går den in under 60% budgeten?

4 kommentarer:

  1. Ett tips är att försöka vara duktig på att hålla i sin budget, dvs har man bestämt att mat får kosta 2000kr i månaden så ska man se till att det blir så också, och blir det underskott så får man ta igen det nästa månad med ännu lägre utgifter. Sen kan ju inkomsterna variera ganska mycket mellan månader vilket ändå kan göra att sparande andelen skiftar men det ska man nog utvärdera över en längre period än en månad...

    / Oskar

    SvaraRadera
  2. Vet inte, pengarna räcker men har ändå börjat minska på konsumtionen för snart (??) om några år blir det pensionspengar...

    SvaraRadera
  3. Intressant tänk kring budget! Jag får nog läsa på mer och sätta mig vid tillfälle och kolla hur det ser ut...

    SvaraRadera
  4. Har redan minskat min konsumtion så gått det går för att vara förberedd på pension om några år. Förstår att det kan bli knapert då, åtminstone efter 70. Få se hur det går......

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin