måndag 18 februari 2013

Utan bil med 4 barn i fjällen

mars 019

Givetvis blev det ett besök i längdspåret

Jag är precis hemkommen efter en fantastisk vecka i svenska fjällen . Vi var två vuxna och 4 barn som tog bussen till Kläppen. Vi tittade på både att hyra bil och att ta tåget men eftersom det skulle behövas en sjusitsig hyrbil och många byten med tåg valde vi att ta direktbuss från Göteborg/Köpenhamn istället. Vi åkte med Fjällresor och det fungerade jättebra. Särskilt lunchpausen på ditvägen när vi stannade i Grums precis utanför Godispalatset var en hit hos ungarna. Jag använde mig även av det beprövade knepet "ni får en kaka varje hel timme" för att få tiden att gå. Vi hade med oss matsäck, lite kallt att äta ute men vi var ganska tacksamma för att vi hade valt det alternativet när vi på hemvägen rastade vid Sunne golfkrog - eller Nils Holgerssons värdshus som det heter. Sist jag stannade där på väg till Sälen blev jag nämligen magsjuk...

Vår buss stannade precis utanför Kläppens reception och därifrån tog vi taxi med alla väskor upp till vår stuga som låg "mitt i pisten". Även om framkörningsavgiften för taxin var rätt saftig var det värt det. Hade vi varit smarta hade dessutom vi passat på att kompletteringshandla och hämta ur vår hyrutrustning men vi hade inte riktigt kläm på logistiken än.

För att hålla nere kostnaderna hade vi bestämt oss för att äta på frukost, lunch och middag i stugan. Vi hade dels med oss förberedda rätter i en kylväska och dels hade vi packat specerier. Övrigt som vi behövde under veckan handlade vi från Kläppens livs. Innan liften öppnade tog vi långfärdsskidor längs skidvägen och vid något annat tillfälle passade vi på under dagen och tog helt enkelt liften hem.
Vi kompletterade med mellis i backen och unnade oss varm choklad på "Tranan".
På fettisdagen bakade jag semlor och i brist på mandelmassa blev det finhackad mandel blandat med socker som fyllning. Florsocker hade vi inte heller men med hjälp av ett termoslock gick det fint att mala vanligt strösocker. Just att det var lite extra jobbigt att handla gjorde det ännu viktigare att äta upp ordentligt och inte slänga maten, något barnen inte alltid var helt glada över...

Barnen gick i skidskola och gjorde stora framsteg under veckan. Kläppen är ett dessutom lagom stort område och barnen kunde lätt ta sig hem själva till stugan om de tröttnade på att åka skidor eller frös.
I slutet på veckan provade sonen och jag att åka snowboard för första gången. Det var superkul om än lite smärtsamt för rumpan men knät höll för både skidor och bräda! Så överlag ett mycket lyckat sportlov och barnen har redan börjat planera för nästa skidåkningstillfälle.