torsdag 21 februari 2013

CSN...

Student Loans Shackle

Bild:  Saint Huck

I början av februari skrev jag om mina olika sparmål. Ett långsiktigt sparmål är att amortera bort mitt studielån i något snabbare takt än vad CSN kräver.
I januari varje år kommer årsbeskedet från CSN där det redogörs för hur mycket man ska betala under året. Jag drabbas alltid av någon sorts hopplöshet nr jag läser beskedet men då gäller det att tänka på hur mycket jag faktiskt fått ut av pengarna och att jag ändå betalt av en hel del sedan jag slutade plugga. Men i och med jag varit föräldraledig i två omgångar är det först på senare år som mina månatliga avbetalningar inneburit att skulden faktiskt har börjat sjunka.

När jag skrev mitt inlägg om ekonomisk nystart i januari hade jag inga andra lån än CSN och jag ökade amorteringstakten med 300 kr redan i slutet av 2012. 300 kr extra per månad är inte jättemycket pengar, det motsvarar ungefär 4 uteluncher per månad. Samtidigt är det tillräckligt för att minska avbetalningstiden med flera månader i slutändan och dessutom minska räntekostnaderna över tid.

Dock är det förmånligare rent privatekonomiskt för de allra flesta att amortera på andra lån med högre ränta alternativt spara pengarna på ett konto som ger högre ränta. Det gäller bara att få tummen ur och göra det också och inte konsumera upp de pengarna. Men som jag nämnt vid flera tillfällen så handlar ekonomi inte alltid om vad som är rationellt. För mig personligen handlar det till exempel om att jag vill bli av med skulden lite snabbare för att på så sätt när lånet är avbetalat kunna lägga motsvarande summan på ett ökat pensionssparande eller utnyttja snöbollseffekten och amortera extra på exempelvis ett bolån. Och förstås att jag vill bli av med skulden någon gång.



Hur resonerar du om du har studielån?

5 kommentarer:

  1. Intressant. Håller med om att csn-beskedet inte är kul. Jag försöker att tänka att hade jag inte pluggat (och tagit lånet) så hade jag troligen haft en lägre inkomst idag, med större skillnad än vad jag faktiskt betalar på lånet. Då vi har ett bolån och ett blacolån (då vi inte fått ta helt bolån för en tomt) betalar vi inget extra på csn-lånet, utan amorterar på det som har högst ränta. Förhoppningsvis kan jag bli av med csnlånet så småningom ändå...

    SvaraRadera
  2. Är alltid så inspirerande att kika in här, spec. alla inlägg om privatekonomi, sparande och skulder - efter ÅR av att ignorera min privatekonomi försöker jag nu lära mig mer och framförallt ta tag i den! Har själv ett GIGANTISKT studielån och en liten inkomst, då jag inte jobbar med det jag är utbildad för. Det gigantiska CSN lånet är ett resultat av ett antal felprioriteringar, och det får man helt enkelt deala med nu. Är tacksam för de tips och den motivation man får här!

    SvaraRadera
  3. Kristina, kul att du blir inspirerad! Det blir fler inlgäg om sparande & privaekonomi framöver, bland annat lite tips på hur man kan budgetera smart.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Kommentar på ett gammalt blogginlägg här men ett intressant ämne!
    Jag fyller 25 om en månad och betalade av mina studieskulder innan jag fyllde 24. Det är SÅ skönt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att ha kvar dem om sådär 30 år. De andra jag pluggade tillsammans med har precis börjat betala.
    Jag pluggade utomlands tre år och flög hem till Sverige nästan varje lov. Hur gjorde jag?
    Ett halvår efter att jag börjat plugga sålde min mor sin lägenhet och jag lånade pengarna av henne istället. På så sätt slapp jag räntan. Jag valde att låna lite mindre än vad CSN skulle gett mig. Jag fortsatte ta emot själva csn-bidraget men inte csn-lånet. Jag jobbade i mataffär under sommar/jul-lov och under sista studie-året jobbade jag extra några timmar i veckan. Jag hade årliga och månatliga budgetar som jag följde för att hålla koll på mitt spenderande. När jag kom tillbaka till Sverige bodde jag hos min mor de första månaderna och hade turen att få jobb direkt. Jag skaffade mig körkort och satsade sedan alla mina pengar på att betala av lånet till min mor. Jag kände att det skulle vara skönt att få studielån ur världen innan bostadsköp, barn mm.
    Jag var skuldfri i ett halvår innan jag och sambon efter mycket övervägande köpte oss en bil med tillhörande billån. Vi valde att amortera mer än nödvändigt varje månad och korta återbetalningstiden med ett år. Egentligen skulle jag vilja betala av det ännu snabbare men det känns okej som vi har det nu.
    Lycka till med ditt återbetalande!

    SvaraRadera
  5. Hej anonym! Vilken härlig känsla att betala av sitt lån! Det ger ju en helt annan frihet.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin