fredag 11 december 2009

Tema jul - Köp julklapparna där du bor!

Shop Local :)

Bild: mike_1630, YPSI är en stad och ett initiativ


När jag är ute och föreläser kommer nästan alltid frågan om huruvida vi kan konsumera oss ur krisen upp. Jag brukar svara att personligen har jag svårt att se hur vi kan lösa en kris med det som startade den (ohejdad konsumtion på kredit) och att jag hellre ser att vi handlar där vi bor.
Både the Simple Dollar och Get Rich Slowly har tagit upp samma sak under hösten.

Vi har förmånen att bo vid ett torg som förutom ett bibliotek och en livsmedelsaffär även har en bokhandel, blomsterhandel och en skoaffär. Jag inser att om jag vill ha kvar de här lokala butikerna måste jag också handla där. Det kommer att bli en smula dyrare men jag är i det här fallet beredd att betala några extra kronor för förmånen att ha de här butikerna inom gångavstånd. I år kommer en del av barnens julklappar från leksaksaffären och bokhandeln på torget. Jag köper också julblommor från blomsteraffären och ätbara gåbortspresenter i te- och kaffeaffären.


Top Ten Reasons To Buy Local

Bild: dreamsjung


Relaterat
Att shoppa ekomode från klädjättarna online och i butik

3 kommentarer:

  1. Mycket bra initiativ! jag bor också vid ett trevligt litet torg, men här har många affärer redan flytt och stängt tyvärr...

    SvaraRadera
  2. Bra tips, allt finns ju på Hisingen, fina julmarknader. På lilla Torslanda Torg finns ju hur mycket fina små affärer som helst, skulle det inte finnas där, kan man ju ta Lions loppis. Eller cykla till Tuve, Vårvädestorget, Kyrkbytorget, Selma Lagerlöfs torg, Wieselgrensplatsen... Åsebys julmarknad mitt emot Säve flygplats får man inte missa.

    SvaraRadera
  3. Jag har precis blivit instresserad av att dra ner på min konsumtion. Rejält! Och hittade hit. Jag undrar om du har något bra tips på ja.. hur man ska göra egentligen? (länka gärna om du redan har skrivit om detta) Jag märker att jag fortfarande köper en hel massa onödigt utan att hinna tänka att det faktiskt är det. Idag till barnens lucia så hade inte det ena barnet vita strumpbyxor MEN vi hade flera i andra färger. Men då tänker jag; det går inte det MÅSTE vara vita och så åker jag och köper ett par fast de är jättedyra och inte kommer användas igen (troligtvis). Hade du också dessa problem i början, att fortfarande se vissa saker som "nödvändiga" inköp? Är det något som förändras när man kommer in i tänket? Några konkreta tips?

    Tack!

    Sofia

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin