torsdag 22 mars 2018

Att våga misslyckas

KRAMPEAKTIG (SMILE) from Gine Therese Grønner on Vimeo.

En passande film som får illustrera ytligheter på sociala medier

På sistone har jag sett allt fler konferenser och liknande som fokuserar på vad man kan lära sig av misslyckanden, ofta har det namn som t. ex "Fail camp" eller "Fuck-up nights". Jag tror att vi generellt är för dåliga på att dela med oss när saker och ting inte går som planerat. 
När jag bloggade om uppföljningen i halvlek av mina ekonomiska mål för 2016 skrev jag lite diffust om "nya projekt i pipeline"... Det projekt jag framför allt tänkte på då var att jag precis hade skickat in en ansökan till ett jobb i utlandet, en forskartjänst. Nu fick jag inte tjänsten men det var ändå en väldigt lärorik process att söka jobbet, komma på anställningsintervju för första gången på 17 år och allmänt fundera över sådant som ändrade ekonomiska förutsättningar och hur man praktiskt löser att jobba deltid i något annat land. Även om jag på ett sätt misslyckades så var det nyttigt att fundera över ekonomi och annat, att diskutera saker med familj och bekanta.

Jag tror även att det är bra att våga vara öppen om ekonomiska misslyckanden, eller mindre bra affärer. Som när jag skaffade mig mina drömmars bil. Sen har jag nog varit alldeles för försiktig i mina investeringar, prioriterat amorteringar & kortsiktigt (rese)sparande istället för mer långsiktiga investeringar. Detta är något som jag har blivit bättre på men jag hade nog kunnat fått mina pengar att växa mer om jag inte hade varit så konservativ.

Mer
Fantastiska Farbror Fri (aka Oskar som har gästbloggat här tidigare) har också bjudit på sina största misstag.
Femme cents bjuder på "7 lessons I learned from my biggest financial mistake" och sist i hennes inlägg finns länkar till en rad andra bloggare som skriver på samma tema.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin