torsdag 21 maj 2015

Med två barn och begränsad budget i Paris

Paris

Musee d'Orsay, en gammal järnvägsstation

Idag bloggar jag om barnen och min resa till Paris över Kristi Himmelsfärd. Även om jag passerat CDG, flygplatsen, ett antal gånger de senaste åren så har jag inte besökt staden Paris sedan jag var i 10-årsåldern. Det var egentligen en tillgång eftersom jag mindes vad jag själv gillade från det besöket.

Research
Liksom inför Rom-resan gjorde både barnen och jag research i form av böcker och film. Tillsammans såg vi Amelie från Montmartre och en intressant dokumentär om staden, Paris - a capital tale som jag hittade på Viaplay. Från en av mina arbetskamrater som bott i Paris fick jag massar av bra tips och liksom inför Rom-resan använde jag mig av maps.me, en smart karttjänst (gratis!) som fungerar även om man inte är uppkopplad. Jag fyllde framför allt på med prisvärda matställen för att undvika blodsockerfall, något som kan förstöra villken semester som helst. Både jag och barnen blir väldigt kinkiga om vi inte äter regelbundet....

Boende
Vi bodde på gränsen mellan Quartier Latin och Saint-Germain-des-Prés, vid metrostationen St Michel / Notre Dame. Perfekt läge! Det kostade ca 8000 för ett trippelrum för tre nätter. Hade jag själv betalat hade jag nog valt ett billigare alternativ men Hotel Albe Saint Michel kan verkligen rekommenderas, inte minst för att vi fick ett nytt rum mitt i natten efter att det första blev nedspytt...Vi fick även behålla rummet långt efter check ut för att dottern skulle kunna vila.

Paris

Galettes med ägg, ost, champinjoner och potatis - och bretonsk cider i mugg

Äta
Frukost ingick inte på hotellet. Man kunde visserligen köpa till frukostbuffé för 13 euro per person men vi valde att istället äta ute en dag och köpa med oss smörgåsar och juice som vi förvarade i minibaren övriga dagar. På så sätt kunde vi få frukost för ca 80-90 kr för alla tre. Vi hade egentligen tänkt att äta picknick till lunch men just lunch är väldigt prisvärt att äta ute så det blev faktiskt ingen picknick. I genomsnitt lade vi 400 kr på lunch för alla tre . Middag åt vi också ute för ca 500 kr i genomsnitt för alla tre (jag åt ofta förrätt och huvudrätt). Sen tillkom det naturligtvis en hel del glass, macarons, våfflor och crepes. Är man igång från 7-22 och promenerar tills fötterna ömmar så krävs det energipåfyllning...

Första kvällen åt vi hamburgare (ca 12 euro st) på Little Cantine i närheten av Sorbonne. Småhippt men trevligt med blandad publik! Dag två blev det lunch på Quai 21, ett ställe med stora portioner, ok mat och kul inredning i form av rolig modern konst. Middag åts i Montmartre på Chez Plumeau. Stället ligger om hörnet från torget Place du Tertre ( one of the most touristy spots in all of Paris enligt Lonely Planet) men var lugnt, prisvärt och hade en mysig uteservering. Lördag lunch intogs på Musée Orsay som erbjuder tre olika matställen. Vi valde sandwichar i cafeterian i bottenvåningen eftersom det verkade enklast och snabbast. Varning för deras rigida kösystem - det tar längre tid än vad man tror innan man ens får beställa. Sista kvällen åt vi på ett mysigt ställe nära hotellet - tyvärr verkar det som om det var där dottern blev matförgiftad...

På söndagen provade sonen och jag galettes och crepes på Les Galandines, även det nära hotellet.
Totalt åt vi för 3700 SEK inkl frukost och snacks på flygplatserna dit och hem. Helt ok även om jag hade kunnat pressa ner det till 3000 genom att vara strängare. Men är man på semester måste man få släppa på tyglarna lite och äta våffla med en kula glass på Hägen Daaz för drygt 60 kr... I allafall en gång. :-)

Street art i Montmartre

Transport och transfer
Vi valde billigaste alternativet, RER tåg från flygplatsen Charles de Gaulle. De kostade ca 290 kr (10 Euro per person). Jag köpte även ett tre-dagars pass på en sk hop on hop off buss. Visserligen utnyttjade vi aldrig sista dagen men det var ändå värt pengarna. Jag valde en kombo där batobus, båt på Seine, ingick. För barn kostade det 20 Euro oavsett antal dagar, och för mig 49 Euro. Vi använde bussarna/båtarna som kombinerad transport och sightseeing. Enda nackdelen med båt och busskombination var att man var tvungen att hämta ut biljetten på deras kontor även om man förköpte. Det var dock bara en 10 min promenad från Louvren,
Vi tog också tunnelbana, 1,80 Euro enkel resa för alla över 10 år.

Uppleva
En stor del av reskassan lades liksom i Rom på sightseeing, dvs entréer till ställen som Eiffeltornet, Triumfbågen, Louvren och Musée de Orsay. Barn under 18 år går dock in gratis på flertalet museer och eftersom mina inte fyllt 12 var priset rabatterat på Eiffeltornet.
Det blev en del köande så mitt tips är att köpa biljetter i förväg i den mån det går och att komma tidigt (precis innan de öppnar) eller sent. Med aktiva barn blir det annars lätt en mardröm att köa... För Eiffeltornet måste man tydligen köpa flera månader i förväg...

Eftersom vårt flyg var försenat landade vi först torsdag eftermiddag, Vi besökte Jardin des Luxembourg och lyxiga varuhuset Bon Marche (mysig leksaksavdelning) där jag hämtade ut min förköpsbiljett till Louvren. Vi tog Louvren det första vi gjorde fredag morgon och gick direkt in och tittade på Mona Lisa. Vi tillbringade även en hel del tid i den egyptiska avdelningen där det fanns fler interaktiva informationstavlor som barnen gillade. Venus de Milo var däremot något av en besvikelse i alla fall för mig.
På eftermiddagen åkte vi batobus in till Champs Elyssée där vi beöskte PSG butiken och Disnyebutiken (värsta på hela resan enligt mig...) samt åt glass och kollade in Triumfbågen underifrån innan vi tog bussen till Montmartre för att titta på Sacre Coeur och utikten. Jag minns att jag själv var vädligt imponerad av den väldiga kyrkan och även den gjorde intryck även på barnen. Annars gillade de även stämningen utanför med folk som tittade på utsikten och lyssnade på en gatumusikant. Det fanns också en riktigt cool bolltrixare - det var nog en av höjdpunkterna för sonen som blev fotad med honom. Området kring kring Moulin Rouge är ju annars inte så familjevänligt så fredag kväll avslutades med ett besök uppe på Triumfbågen där man hade en fantastisk utsikt - inte minst över Eiffeltornet.

Vi återvände till Eiffeltornet lördag morgon. Vi kom en halvtimme innan de öppnade och redan då var det mer eller mindre kaos med olika köer överallt. Vi hade dock tur och hamnade i rätt kö (vi skulle upp till toppen) och ännu viktigare  - en snabb kö. Det var faktiskt lyckat att besöka Eiffeltornet efter några dagar eftersom barnen kunde orientera sig, peka ut Sacre Coeur och liknande. Vi var också väldigt stola över att vi vågade åka upp till toppen, särskilt dottern hade varit väldigt tveksam innan. Och jag har världens höjdskräck!

På eftermiddagen blev det batobus till Musée de Orsay. Det besöket blev inte jättelyckat då vi alla var lite trötta och hungriga (sent i säng kvällen innan och upp tidigt...) men vi tittade i alla fall på några av de mest kända konstverken och chillade i en  Senare på eftermiddagen fick barnen lite vilotid på hotellrummet medan jag vandrade runt i Quartier Latin och gjorde ett pilgrimsbesök på legendariska bokhandeln Shakespeare & co.
Efter att ha hämtat upp barnen och bytt om  gav vi oss i väg för att äta middag. Men först hängde vi lite i en park och sparkade boll. Alldeles i närheten av restaurangen låg Rue Dante med flera roliga bokhandlar och prylaffärer som barnen gillade. Vi hittad även ett creperie med Star wars tema!

Söndag blev det som sagt inte så mycket gjort eftersom vi hade varit uppe större delen av natten. Vi skulle egentligen ha ätit lunch på ett kattcafé men det fick vi avboka - något som särskilt sonen blev besviken över. När dottern mådde lite bättre och kunde lämnas ensam en stund gjorde dock sonen och jag ett besök ute vid Park des princes. Även om arenan var stängd och dessutom under renovering (jag hade försökt att boka in en stadium tour) var sonen nöjd med att gå runt den och dessutom bli fotograferad med sin PSG boll framför Beckham och Zlatan och andra som var avbildade längs arenans stängsel.
Och sen var det dags att åka hem.

Shopping och köpstopp på resa
Många passar på att shoppa i Paris men det enda jag handlade med mig var en burk smörgåspålägg. Redan innan vi åkte hade jag haft en diskussion med barnen om hur vi skulle prioritera gällande vår reskassa med tanke på att vi ska iväg på vår stora resa i sommar. Förutom att de gärna hade åkt taxi till och från flygplatsen så var de helt med på noterna. Barnen hade fått fickpengar av mormor och morfar som om de ville shoppa så hade de egna pengar. Här var det intressant att se hur deras olika pengapersonligheter kom fram. Dottern spenderade glatt sina pengar på souvernirer och allehanda krimskrams - både till sig själv och andra medan sonen noga övervägde eventuella inköp, jämförde priser och besökte flera butiker. Han var ute efter en PSG tröja och valde till sist en tröja utan "Ibrahimovic" på ryggen eftersom det skulle innebär att tröjan kostade 400 kr mer.

Nästa gång...
Eftersom vi var försenade på ditresan och eftersom dottern blev sjuk sista dagen hann vi inte allt som vi hade tänkt oss (t. ex att besöka Notre Dame som bara låg  några 100 m från hotellet) så det finns massor som jag skulle vilja göra om jag kommer tillbaka, som att åka ut till Versaille, vandra runt i Marais, besöka centre Pompidour, beöska nationalbiblioteket, utforska andra delar av Louvren, besöka musée du quai Branly, titta på samtidskonst på Palais de Tokyo och äta en massa mer god mat! Även Tour Montparnasse, Promenade Plantée (jag gillar utsikt) och Canal St. Martin lockar!

Ett sista tips!
Sonen köpte en PSG fotboll och det var nog resans bästa köp! Dels kunde barnen spela medan jag köade eller medan vi väntade på maten, eller när de hade ätit upp och var för rastlösa för att sitta kvar. Det blev också en hit rent socialt då barnen fick sällskap av andra barn som ville spela och i ett fall en äldre kille som lärde min son lite coola bolltricks. Det gjorde inget att sonens franska begränsade sig till bonjour och merci. Söndagen när lillasyster var sjuk fick sonen tillbringa några timmar på gatan utanför hotellet och roa sig med sin boll...

1. Kul med Paristips! Jag funderar på Paris till nästa vår med min då 5-åring, inkl. ett besök på Disneyland (trots kommersiella jippot - tänker 1 gång i livet-upplevelse för barnet) så dina tips ska jag spara...
    Ser så framemot att mitt barn blir lite större och åka till Europas stora städer på weekend-tripp...

1. Jag tror att Disney kan vara kul med mindre barn. En familj som var i Paris samtidigt som oss men som hade barn i min ålder var inte så imponerade - Liseberg ä r 10 ggr bättre var deras omdöme.

2. Vi var på Eurodisney med våra ungar för första gången när den yngsta var fem och den äldsta nyss fyllda tio. Det var lyckat! Sedan har vi varit där ytterligare en gång, då med dottern som var lite väl liten för att åka allting vid fem års ålder och det var kul då också. Tretton var hon då. Och förra året besökte vi Disneyland i Hong Kong, då kändes det lite överårigt för två vuxna och två sextonåringar. Fast det finns balla åkattraktioner, det gör det. Mitt största problem är maten, det är dyrt och trist.

3. Verkar ha varit en bra resa! Paris är så bra att bara glida runt i, tycker jag, och har man förberett sig som ni är det ju hemskt kul att själv uppleva miljöerna. Musée d'Orsay är mitt favoritmuseum, jag bara älskar den fantastiska lokalen och den överdådiga konsten som visst tröttar ut en något hemskt:-) Särskilt som vi inledde med lunch högst upp och drack öl till haha.

Versailles kan jag verkligen rekommendera. Själva det stora slottet är inte det som är häftigast, det är klart att det är ett otroligt överdåd och ger en bild av stormaktgalenskap, men eftersom slottet stått modell för hov runt om i Europa känns det lite bekant hemifrån också:-) Parken är fantastisk och Marie Antoinettes refuge Petit Trianon i den övre högra kvadranten om man står med stora slottet i ryggen är däremot alldeles fantastiskt spännande och väl värt ett besök. Nästa gång jag åker till Paris blir det en heldag i parken med picknick!

1. Ja, jag tyckte att resan var vädligt lyckad (med vissa undantag..) och är väldigt sugen på att åka tillbaka. Jag har också hört att parken är det bästa med Versaille så heldag i parken med picknick låter perfekt.

4. Kan du franska eller var det ok att använda sig av engelska? Det fanns ju en tid när fransmännen, inte pratade engelska. berodde väl till viss del på att de inte kunde,men också att det helt enkelt vägrade att prata engelska. /elsa

1. Jag talar franska men vad jag kunde bedöma verkade det fungera bra med engelska (och spanska för den delen också) på de flesta restauranger och sevärdheter. De flesta yngre talade gärna engelska dessutom. Mina barn talar ingen franska men hade inga problem att göra sig förstådda på engelska.

5. Så trevligt det låter! (själv "hamnade" jag i ungdomen i Paris utan pengar, hade inte ens råd att åka upp i Eiffeltornet)

(Jag följde med dottern till Berlin på skolresa i 9:an, läraren hade angett för liten summa i fickpengar, värmebölja +30°C, barnen hade inte råd att köpa glass eller vatten ens. Många kunde inte hantera sina resepengar så de hade inte ens råd att äta sista dagarna... Vi hade minusgrader hemma i maj, barnen var helt fel klädda, en bedrövlig resa)

1. Å nej, vilken resa det blev till Berlin! Hoppas att de fick med sig några roliga minnen också.

2. (många elever satt i bussen när vi skulle titta på Berlinmuren och annat... Och föräldrarna fick betala flera tusen för resan! Bättre stanna hemma... jag är dock glad att jag följde med, dottern och hennes kompis fick även se lite Berlin. Jag som föräldrer kunde inte styra något för de andra barnen... de fick inte ens sitta i vandrarhemmets sällskapsrum och titta på tv när Sverige vann Melodifestivalen och Tyskland kom 2:a... ingen vidare resa för eleverna)

6. Låter som ni haft en härlig semester. Tycker mycket om Paris och åker gärna dit igen. Dottern ät nu ett och ett halvt år så jag tror inte att det det bästa resmålet just nu, väntar nog tills hon blir några år äldre.

1. Jag har rest mycket med barnen i alla åldrar, även storstadsresor. Så länge man anpassar resan efter deras behov så brukar det bli lyckat. I Paris finns det ganksa mycket parker för barnen att springa runt i - och roliga karuseller.

7. Sonen var ungefär 17 år när han var på Disney med flickvännens föräldrar i Paris, det var väl ok fast dyrt.

8. Jag och familjen var i Paris i april (två vuxna, barn på 7, 12 och 15), vi hyrde lägenhet via booking.com och kom hyfsat billigt undan. Tror vi betalade ca 9000.- för sju nätter. Den största anledningen till att vi valde lägenhet var att vi ville kunna laga middagsmaten själva för att komma något billigare undan. Vi skaffade även Parispass där många inträden och metro ingick. Underbar stad! Vi hann tyvärr inte med Versaille men det ger oss bara en ursäkt att åka tillbaka. :)

1. Lägenhet är absolut ett praktiskt val när man reser med familjen. Parispass ska jag kolla in nästa gång.