måndag 15 september 2014

Ingen matblogg men..

I min familj är det av någon anledning väldigt många som fyller år på hösten, exempelvis bägge mina föräldrar (september), mina barn (september och december)och barnens pappa (oktober) m. fl.I slutet av förra veckan var det dags att fira en nybliven 11-åring.

Mat

Till skillnad mot tidigare år med skridskokalas, slottskalas, go-cart kalas eller  cowboykalas... blir det inga extravaganta födelsedagsfiranden för barnen i år. Dels sparar jag till till vår Afrika resa och dels ska barnen få nya datorer under hösten så i år blir det enbart kalas för närmaste familjen. Som alltid får födelsedagsbarnet välja mat och i år ville sonen ha "Coke can chicken" inspirerad av ett Jamie Oliver recept. Det visade sig vara rätt mycket pyssel med det men det var väldigt kul att laga mat tillsammans med sonen.
Eftersom min mor och jag inte äter kött gjorde jag coca cola marinerade quornfiléer till oss. Som tillbehör åt vi sås, majsbröd, grönsallad och grillad majs. Storebror önskade sig dessutom en magnumflaska Pommac att dricka till maten. Detta är tydligen är säsongsvara och något som enbart säljs i studenttider samt till nyår men ÖoB räddade dagen!

Tårta

Och till sist lite tårta
Jag har alltid gillat att göra tårtor. Även om jag inte är någon hobbykonditor (det viktigaste är att de smakar gott) har det genom åren blivit allt från spårvagnar, till glassbomber och slottstårtor. De senaste åren har vi experimenterat med tårtor som tar till vara godisvinster från sommarens Lisebergsbesök, så även i år. Det blev en Ahlgrens bilartårta vilket innebär vanlig sockerkaksbotten fylld med jordgubbsmousse (med gelesocker slipper man gelatin!) och "fluff" gjort på Ahlgrens bilar. Tårtan dekorerades med grön marsipan, pyntgelé och massor av Ahlgrens bilar... Även om jag inte är så förtjust i bilar blev tårtan jättegod! Ett mycket lyckat födelsedagsfirande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin