fredag 5 april 2013

Filmfredag: We The Tiny House People



Om du inte kan se filmen ovan så klicka här!


En bra sak med en ny modern TV är att man kan använda den till annat än att bara se "på TV". Ja, jag vet att jag är sent ute men innan jag inhandlade min smartTV hade jag bara tjockTV...
På den nya TVn kan man i alla fall både surfa och se Youtubeklipp på och en kväll fick jag äntligen tillfälle att se filmen "We the Tiny hous people" som finns på Youtube.

Filmen är skapad av Kirsten Dirksen som ligger bakom "Fair Companies" och är en dokumentär om olika typer av miniboenden. Tittare får följa med hem till människor som skapat sig personliga boenden i grottor, garage, båtar och andra udda byggnader. En hel del har jag bloggat om tidigare (Shotgun shack,Austins tonårslya och Felicitys Manhattanminibo för att nämna några exempel) men andra var nya för mig. Särskilt intressant var de franska grotthusen i Loiredalen.
Jag gillade den informella stilen på dokumentären, lite dogmaaktigt! Även om jag trivs väldigt bra på mina i sådna här sammanhang väldigt generösa70m2 så är det inspirerande att höra hur folk tycker och tänker och titta på olika smarta lösningar. De prioriterar stenhårt och gör vad som vad som känns rätt för dem vare sig de har barn och bor på landet eller lever ungkarlsliv i stan. Vissa arbetar hemma, andra har minilyan som sommarstuga, vissa gör allt arbete själva med återvunna material medan andra anlitar arkitekter för att få till de där extra snitsiga och smarta lösningarna. På så sätt visar den här dokumentären upp den mångfald det finns i "the small house movement".

 Kirsten Dirksen arbetade tidigare som producent på TV-kanaler som MTV, Travel Channel, Oxygen och Sundance Channel. Efter att ha flyttat till Barcelona startade hon Fair companies och började göra kortfilmer.

Mer
Trailer för We the Tiny House people

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin