torsdag 28 augusti 2008

Långsammare mode

Bild: Design House Stockholm

I SvD kunde man för några helger sedan läsa om Slow fashion, hur fler och fler modeskapare börjar protestera mot det allt mer uppdrivna tempot i modevärlden. Från att ha presenterat två kollektioner per år skall de nu prestera upp till 6 eller 8 kollektioner. Men det har örjat komma en motrörelse. Några modeskapare satsar på tidlösa och hållbara basgarderober istället för slit och slängtrender. Själv är jag nyfiken på Anna Bonneviers kollektion Numb. som kommer att säljas av Design House Stockholm. Kollektionen består av 12 plagg, varav 8 kommer att säljas på Design House. Det är tunikor, klänningar, byxor och cape i svart högkvalitativ viskos tillverkad i Sverige.Jag passade på att titta på de plagg som visades på Göteborgs stadsbibliotek i samband med utställningen Design S 08/09.
Men det blir inte billigt, kollektioner finns i butik i september och priserna ligger i snitt mellan 900 och 1 900 kr. Dessutom är jag skeptisk till saker som kommer i "one size". Min erfarenhet är att det passar ingen snarare än alla.

Relaterade inlägg:
Slow fashion
Övriga inlägg om kläder och mode

4 kommentarer:

  1. Det där med one size håller jag med om. Att det är dyrt ser jag som lite positivt också, det blir inte så många men däremot förhoppningsvis väl valda plagg som man har länge och garderoben blir inte knökfull. Hur som helst skönt att slit-och-släng-levernet hamnar under luppen!

    SvaraRadera
  2. 6 eller 8 kollektioner per år - det är väl vad jag fixar på livstid :)

    SvaraRadera
  3. Läste om dig i DI.se idag. Kul. Jag har köpfritt år sen årsskiftet (men jag unnar mig upplevelser dvs cafébesök etc som en social grej). Såg att du funderar över hur det funkar med större barn. Tricket är att låta dem ha sin månadspeng som de får sköta bäst de vill. Plättlätt.

    SvaraRadera
  4. Jättesnyggt! Det hade jag kunnat köpa och använda flera år!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin