tisdag 16 juni 2015

Rättvist vin

Bubbel

Vin är en av de mest arbetsintensiva grödorna som finns. Varje hektar av vinodling kräver drygt 220 arbetsdagar, alltså nästan ett helt års arbete.

När jag researchade mitt inlägg om Rättvisemärkt kaffe så läste jag att Sverige är det land i världen som köper med Rättvisemärkt vin per capita. 2013 skrev DN att svenskarnas intresse för rätt­visemärkt vin var lågt, att antalet viner var få och bara utgjorde en knapp procent av Systembolagets försäljning. Då fanns det 47 etiskt märkta varor. Samma år skrev Anders Röttorp (vinskribent för bland annat DI) att Systembolagets "hållbara sortiment" tyvärr är ohållbart dåligt.

En sökning på Systembolagets nyligen omgjorda webbplats visar att det finns 76 produkter i sortimentet som är "etiskt märkt". Flera av dem är dessutom ekologiska. Här fick jag dock räkna manuellt eftersom man tyvärr inte verkar kunna filtrera på eko OCH rättvisemärkt samtidigt.

Vill man göra världen bättre och offra en slant på det, är nog fairtrade viner ingen bra metod. Det finns massor av bra projekt att stödja som kan göra stor skillnad för de som har det riktigt dåligt i världen. Skänk pengarna dit och drick goda viner oavsett certifiering. Det ger nog en bättre värld och borde ge dig både ett bättre samvete och större vin och matupplevelse.

Anders Röttorp intresserar sig fortfarande för det "hållbara sortimentet" och har tidigare i år skrivit en intressant och förhållandevis nyanserad artikel om Fairtradeviner. Hans slutsats kan man läsa ovan... Men han tipsar också om några riktigt bra Fairtradevin.

Rätt mycket av marknadsföringen kring fairtrade går ut på att vi skall kunna dricka vin med ”gott samvete”, genom att vi vet att de som gjort vinet inte har haft dåliga arbetsförhållanden. Vi skall känna oss lite godare än de som köper ocertifierade produkter.

Om jag ska utgå till mig själv så handlar det nog om att jag får bättre samvete när jag dricker Fairtradeviner. Det är också ett sätt att förenkla valsitutationen när man står framför Systembolagets välfyllda hyllor - eko och/eller Rättvismärkt samt en rimlig prisklass är det jag går på .

Hur resonerar du?

Mer
Information från Fairtrade om Rättvisemärkt vin


1 kommentar:

  1. Jag dricker inte vin men om jag hade gjort det hade jag tagit rättvisemärkt och ekologiskt eftersom jag gör det på de flesta andra val jag gör :-). Ett sätt att bidra till att saker blir bättre...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin