onsdag 24 juni 2015

Bokonsdag: Green kitchen stories




Ibland hittar jag böcker på biblioteket som jag bara inte vill lämna tillbaka. The Secret gardener var en sådan bok, kokboken Green kitchen stories är en annan. Jag vill bara behålla den, bläddra igenom och titta på de vackra bilderna och framför allt provlaga alla goda recept!

Det har ju skrivits spaltmetrar om den hyllade vegetariska matbloggen ”Green kitchen stories” som "blivit med" både bok och app. Upphovsparet bakom succéen är det svensk-danska paret David och Luise som möttes i Rom, förälskade sig i varandra och tog sig an utmaningen att synka ihop sina vitt skilda matvanor. David beskriver sig som ohälsosam vegetarian med en förkärlek för kolhydrater medan Luise visserligen åt kött ibland men däremot var väldigt nogrann i övrigt vad hon stoppade i sig. Att kompromissa om vad de skulle äta var inte helt lätt och de bestämde sig för att dokumentera sina ansträngningar genom en blogg. För att slippa kompromissa om språket valde de att blogga på engelska.


Om boken
Boken innehåller ett hundratal recept och är uppdelad i kapitel som "På morgonen", "Lättare rätter", "Mat på väg", "Familjemiddagar" m m. De glutenfria recepten är markerade med GF medan V innebär att rätten är vegansk. Boken inleds men en bra genomgång av olika typer av livsmedel som kan fungera som inspiration för vad man kan ha hemma i sitt eget skafferi. Förteckningen innehåller även sidhänvisningar till olika recept med de olika matvarorna. Bland annat kan man läsa att gula och gröna torkade ärtor är sötare och krämigare än linser. I boken finns ett intressant recept på en gryta med rabarber, äpple och pumpa som innehåller just torkade gula ärtor.

Jag gillar de personliga ankedoterna som återkommer, allt ifrån hur Luises förkärlek till röror stökar till det i kylsåpet till barndomsminnen som väcks till liv vid bullbak.

En kokbok för de redan frälsta?
Är kokosolja en klassfråga?
– Absolut, och det är något jag [David] och Luise pratar mycket om. Vi lagar mat för dem som redan är hälsofrälsta, som bryr sig om djuren och miljön för att de har råd. Men att betala 195 kronor för en burk kokosolja är ju egentligen helt sjukt. Vi är väldigt sugna på att göra en kokbok som är ännu mer tillgänglig

I en intervju inför vegetariska världsdagen hittade jag citatet ovan och jag tycker att det är lite skönt att de ändå har ett visst perspektiv på hur de ser på mat i förhållande till hur andra lever - som kanske inte kan lägga nästan 200 kr på kokosolja. Jag kan själv överväga att ibland handla en lockande men kanske inte helt nödvändig superfood/häslo/ekorekoprodukt (tänk Renée Voltaire) men oftast ställer jag tillbaka den. Men jag köper inte en billigare icke-ekologisk ersättningsprodukt utan jag avstår ellre helt också hållet vilket gör att jag ibland utan alltför dåligt samvete kan köpa säg svindyr koksolja.

I samma intervju kommenterar även David det faktum är deras familj har blivit ett slags varumärke "den lyckliga gröna familjen" vilket bland annat påverkar balansen mellan arbete och fritid.

Jobbet är den lätta biten, att finna en balans med privatlivet är betydligt svårare. Nu försöker vi att inte prata om jobb efter att vi har hämtat Elsa på förskolan, men jag är kass på det. Går vi till en restaurang eller bara sitter hemma med datorn så börjar jag automatiskt att tänka på jobbet. Jag tror att vi kommer behöva stänga av våra telefoner och datorer på kvällarna -framöver.
– Vi har blivit ett familjekoncept, den gröna, lyckliga familjen, och det är fint att vi kan inspirera men samtidigt drar vi in barnen i något som de inte har valt. Vi ska nog försöka göra mer jobb var och en för sig, så att allt inte handlar om oss som familj.



Om författarna
David jobbar dagtid som AD. Luise studerar till näringsterapeut. Numera har familjen även utökats med dottern Elsa och sonen Isac.Tidigare i år kom Green kitchen travels som jag också ser fram emot att läsa (och recensera).

MerDen som inte vill köpa boken hittar mängder av recept på bloggen (indexerade men dock på engelska). Ett plus är att måtten anges både i cup och i gram.
Tasteline bjuder på tre recept ur boken, min favorit är Persiko- och portobelloburgare
En vegetarisk veckomeny från Green Kitchen Stories

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin