onsdag 6 augusti 2014

Bokonsdag: the Wealthy barber





Idag blir det en recension av en kanadensisk ekonomibok, the Wealthy Barber. Den här ekonomiboken läste jag om i Mr Moneymustach forum och hade sedan turen att den fanns att låna på Göteborgs stadsbibliotek.
Chilton är från Kanada men boken utspelar sig i USA. Boken kom 1989 så den är inte helt superaktuell men jag tycker ändå att den har stått sig väl. Kanske för att den i mångt och mycket bygger på samma klassiska principer som the Richest Man in Babylon.

Det här är en ekonomibok förklädd som en självbiografi eller skönlitterär bok. Huvudpersonen är Roy, en frisör i en småstad. Roy har även byggt upp en stor förmögenhet under åren och boken kretsar kring hur Roy dela rmed sig av sina kunskaper till syskonen Dave och Cathy samt deras vän Tom.
Dave är en lärare som närmar sig 30 och snart blivande pappa. Han har insett att han inte är tillräckligt för för de utgifter som väntar honom i framtiden. Han och hans fru vill t. ex gärna köpa hus. Cathy drar in en hel del pengar genom sitt egna företag men har inte sparat något utan spenderar det mesta hon drar in på sin framgångsrika verksamhet. Tom är deras jämnåriga vän med ungefär samma ekonomiska förutsättningar.

Under ett halvår besöker de regelbundet Roy i hans salong för att ta del av hans kunskaper. Även ett par av Roys stamkunder som själva framgångsrikt har tillämpat Roys princper förekommer regelbundet i boken.


I varje kapitel går Roy igenom en grundläggande byggsten: pensioner, sparande och spenderande, inkomstskatt, husägande samt testamenten och försäkringar. Boken är skriven på ett humoristiskt sätt och huvudpersonerna som alla känner varandra väl har en ganska rå och skämtsam jargong sinsemellan.

  • The Ten-Percent Solution: “Wealth beyond your wildest dreams is possible if you follow the golden rule: Invest ten percent of all you make for long-term growth.”
  • Wills, Life Insurance, and Responsibility:
  • Planning for Retirement: Här diskuteras bland annat ränta på ränta effekten och hur viktigt det är att börja spara så tidigt som möjligt.
  • Home, Sweet Home: Här är det vanliga tugget om fördelen med att äga sitt boende men samtidigt avfärdar han inte fördelarna med att hyra; “Paying rent is no more throwing your money away than buying food or clothing is. You need shelter. It’s one of the three basic necessities of life. Renting is one way to acquire that shelter and, in some cases, it’s a very intelligent way.”
  • Savving Savvy: Liksom the Automatic millionarie innehåller the Wealthy barber en viss budgetkritik. Roy menar att om man bara följer de grundläggande principerna som han har lärt ut så kommer man att skaffa sig en bra ekonomi. Hur man spenderar resten av pengarna är inte så viktigt så länge man undviker att handla på kredit etc. Samtidigt är det bra att vara ekonomisk.
  • Insights into Investment and Income Tax: Här diskuteras bland annat vad man bör göra om man får ett oväntat tillskott i kassan (betala av sina kreditkortsskulder).
  • Graduation: I sista kapitlettar Roy/författaren upp allt ifrån buffert till att spara för college.

Jag gillade att boken hade en väldigt annorlunda ton jämfört med de flesta andra ekonomiböcker som jag har recenserat. Den var både underhållande och lättläst. Samtidigt är det ändå mer av en faktabok än en skönlitteratur. Huvudpersonerna är ganska endimensionella karaktärer som mest har som uppgift att kommentera Roys kunskaper.
Men efter att läst boken har jag faktiskt fått tummen ur och ska börja investera 10% av min inkomst! För mig har det tagit rätt lång tid att engagera mig i att börja investera. Jag har haft fullt upp med att få koll på min ekonomi efter skilsmässan samt spara till konsumtion (resor), buffert och pension. Nu efter ett år med YNAB har jag fått en bra överblick, jag är på väg mot mina sparmål med god fart och efter att ha sparat ihop en rejäl buffert (som finns lättåtkomlig på ett sparkonto) vågar jag nu börja spara på längre sikt, dvs investera pengar i andra typer av sparformer än bankkonton.

Om författaren
David Chilton är ekonom i botten men är mest känd som författare och han ha även arbetat inom förlagsbranchen. På senare år har han medverkat i den kanadensiska versionen av Dragons' Den, motsvarigheten till Draknästet. 2011 kom uppföljaren, The Wealthy Barber Returns, som jag ska försöka att få tag på.

Mer
Intervju med David Chilton


Länken till Adlibris är ingen affiliatelänk utan bara ett sätt att få en län till min recension. Kolla om den finns på det bibliotek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin